LE MONT SAINT MICHEL

Le mont St Michel:

Een reis verhaal:

ODE AAN TWEE FRANSE (KLEIN)DOCHTERS)

EEN PAAR JAAR GELEDEN BEZOCHT IK DE MONT ST MICHEL TOEN IK IN NORMANDIË OP VAKANTIE WAS. DE MONT ST. MICHEL IS EEN KERK MET EEN KLOOSTER OP EEN ROTS OP EEN EILAND IN DE ATLANTISCHE OCEAAN IN HET ZUIDEN VAN NORMANDIË, JUIST DAAR WAAR DE KUST EEN BOCHT MAAKT EN AFBUIGT NAAR BRETAGNE.  HET STAAT OP DE WERELD ERFGOED LIJST VAN DE UNESCO EN HET BEHOORT TOT ” ONE OF THE MIRACLES OF LIFE”.

IK WAS GEWAARSCHUWD VOOR DE KLIM, DE VELE TRAPTREDEN DIE IK OMHOOG ZOU MOETEN. IK KEEK BEDENKELIJK VANWEGE MIJN WISSELEND LAST HEBBEN AAN HEUP EN KNIEËN. DE MAN IN MIJN PENSION LIET ME ZIJN KUNSTBEEN ZIEN EN ZEI DAT HET ALLESZINS DE MOEITE WAARD GEWEEST WAS.

DIE TRAPPEN DUS. IK HAD DE WINKELPROMENADE GEHAD, DIE OOK AL STEVIG HELDE EN DAAR STOND IK. EEN OUDE MAN GING ME VOOR. MET BEHULP VAN ZIJN HOOFD, WAARIN ZIJN WILSKRACHT ZETELDE EN ZIJN VIER LEDEMATEN BRACHT HIJ ZIJN ROMP DE HOOGTE IN. IK VOLGDE HEM MET MIJN TWEE NORDIC WALKING STOKKEN, DIE IK VOOR STEUN HAD MEEGEBRACHT. HIJ KOOS ERVOOR DE LEGE HELFT VAN DE TRAP TE BEKLIMMEN. DIT HIELD WEL EEN RISICO IN, WANT WIE WEET ZOUDEN WE HALVERWEGE DOOR EEN TEGENSTROOM WEER GENOODZAAKT ZIJN OM TERUG TE KEREN. MAAR ‘T GING GOED. TOEN MOESTEN WE IN DE RIJ STAAN VOOR EEN KAARTJE, KENNELIJK BESTEMD VOOR “‘T ECHTE WERK”. DE MAN HAD NOG FAMILIE BIJ ZICH BLEEK ME TOEN, ZIJN VROUW, ZIJN SCHOONZOON NAM IK AAN EN TWEE KLEINDOCHTERS. ER WAREN TWEE RIJEN. TEGEN EEN VAN DIE MEISJES ZEI IK IETS OVER WELKE RIJ HET SNELSTE ZOU GAAN, MAAR ZE KEEK ME NIETSZEGGEND AAN. AAN DRIE OUDE MENSEN HAD ZE SAMEN MET HAAR ZUSTER MEER DAN GENOEG, BEGREEP IK. MOGELIJK VERSTOND ZE ME OOK NIET.

DE GROOTMOEDER WAS ALLEEN MAAR OUD, GEWEND AAN AANDACHT, VAN HEEL KEURIG DAMETJE. DE VADER WAS DUIDELIJK GEHANDICAPT, HIJ BEWOOG ZICH VOORT MET BEHULP VAN KRUKKEN. HOE ZOU HET  PLAN VOOR DIT TOCHTJE ZIJN ONTSTAAN? HIER MOEST WAT VOORBEREIDING AAN VOORAF ZIJN GEGAAN. DE TWEE MEISJES MOESTEN ZICH VRIJ GEMAAKT HEBBEN VAN SCHOOL, UNIVERSITEIT OF WERKKRING. DE WENS OM TE GAAN MOEST EEN VAN DE DRIE OUDE MENSEN GEUIT HEBBEN. DE TWEE ZUSTERS OVERLEGDEN. DURVEN WE HET AAN? IK TAST HIER UITERAARD IN HET DUISTER. MAAR ‘T WAREN LEUKE, KNAPPE, JONGE, WAT FRAGIELE VROUWEN, ZONDER OPZET ELEGANT. ZE LIEPEN ZICH EEN TIKKELTJE TE VERTILLEN. MET Z’N TWEEEN HADDEN ZE ER DRIE DIE HEN BEHOEFDEN. DE GROOTMOEDER HAD VANZELFSPREKEND DE OUDSTE RECHTEN, ZIJ HAD EEN VAN DE MEISJES VOOR ZICH ALLEEN. DE GROOTVADER KON NOG HET MEESTE ZELF. IK PASSEERDE ZE OP ‘T MOMENT DAT DE VADER DE GROOTVADER EEN VAN Z’N KRUKKEN AANBOOD, DIE DE LAATSTE OP JOVIALE WIJZE ACCEPTEERDE. OF ZE DE TOP BEHAALD HEBBEN WEET IK NIET. IK HEB ZE IN DE VOLLE MENSENMASSA OOK NIET MEER TERUG GEZIEN.

HOE VREEMD IS HET DAT DIT KLEINE OPTREDEN VAN MIJ TOTAAL ONBEKENDE MENSEN ZO OP MIJN NETVLIES IS BLIJVEN HANGEN? KWAM HET DOOR DIE MEISJES, DIE IK LEUK VOND, KRACHT UITSTRAALDEN, MAAR OOK AANDOENLIJK WAREN DOOR MAAR NET OF NET NIET OPGEWASSEN TE ZIJN VOOR DE DOOR HEN OP ZICH GENOMEN TAAK. OF TROF MIJ DIE OPA, DIE ZO ZIJN BEST DEED ZICH NIET TE LATEN KENNEN, OF DE VADER DIE ALS JONGERE TOCH MEER AANDACHT BEHOEFDE? IK DENK DAT IK GEWOON EVEN SYMPATHIE VOELDE VOOR DAT GROEPJE MENSEN EN IETS ER IN HERKENDE VAN HOE LEVEN GOED EN MOOI, MAAR OOK ZO ZWAAR KAN ZIJN.

HANNEKE

http://www.youtube.com/watch?v=MYn_30q9vcE&feature=related

—————

HJR (2006)

Geef een reactie

