Ter nagedachtenis aan mijn broer

Hans

Met Hans ging ik een keer op reis. ’t Kwam plotseling op. Hij had z’n reisje in “kannen en kruiken”. We waren allebei in Bloemendaal: Ik mocht als ik dat wilde wel met hem mee. (Het was september 1963. Ik zat tussen twee baantjes in). Maar…als ik om zo en zo laat, kant en klaar voor ’t station in den Haag H.S. zou staan, dan zou hij mij daar oppikken, zo niet, dan zou hij niet wachten.

In een door hem gehuurde auto gingen we richting België. We overnachtten in Malmédy, in een leuk hotel. De volgende dag gingen we door naar Duitsland: ’t Zwarte Woud, Bazel,  “die Romantische Strassen” , München met zijn Oktoberfesten, ’t Hohen Swangau van Max. II en Neu Schwanstein van Kaiser Ludwig II:

       

We bezochten ook ’t concentratie kamp Dachau. Dat maakte uiteraard nogal indruk. We lieten elkaar een beetje onze eigen gang gaan, maar spraken wel telkens ergens af. We sliepen ook niet op dezelfde lokaties, hij in het begin veel duurder, maar langzamerhand draaide dat om welke reden dan ook om. Hij heeft me ermee een manier van reizen aangeleerd, die ik naderhand zelf ook nogal eens toepaste: ’n vaag routeplan en verder op de “bonne fooi”. Onderweg vertelde hij me van alles. We deden leuke plekken aan. Ik denk met veel plezier aan dit tochtje terug. Het heeft een goed effect gehad op onze latere verstandhouding.

—————

Hanneke ( sept.’12)

’n stukje trouwens voor in m’n familie verhaal.

Geef een reactie

