Twitter, hoe gaat dat?

Aan mijn groepsgenoten van de woongroep

Ben ik de enige van ons die hier twittert? Ik neem aan van wel. Wil daarom graag aan jullie er wat over vertellen. Liet het S…. ’n keer zien. Zijn commentaar: “Heb je niets beters te doen”? Zijn reactie stelde me teleur.

Wist ik aanvankelijk waar ik aan begon? Nee. Vond het eng toen ik dat “account” ging aan maken. Had inmiddels nogal wat ervaring met virussen op de computer. Wat ging ik me nu weer op de hals halen?

——

Op basis van ’n e-mail adres, leg je verbinding. Je geeft een locatie  op  en een naam. Ik bedacht een fancy twitter naam nl. @Joanne1200, (die @ komt er altijd voor te staan). Uit veiligheids overwegingen stationeerde ik me in Londen. Verzon een  inlognaam plus  wachtwoord. Verder wordt een summiere beschrijving van jezelf gevraagd (mag iets algemeens zijn). en plaats je een fotootje van jezelf of iets toepasselijks. Dat laatste is een Ava (van Avatar). Waar dat op slaat weet ik niet. Ik begon met een foto van mezelf op 4 jarige leeftijd en richtte me op mensen uit de gehele wereld. Mijn voertaal was aanvankelijk engels.

En toen stuurde ik mijn eerste berichtje de wereld in:

Let it be as it is to start with”. Daar had en heb ik iets mee.

——

Waar hadden ze ’t over en wat ging ik prijsgeven van mezelf? De tekst mag niet meer dan 140 leestekens bevatten. Maar van alles wordt er mee gestuurd, stukken tekst, foto’s, filmpjes, krantenartikelen, muziekjes, hoe deden ze dat in vredes naam? Dat wilde ik ook kunnen. Je kunt trouwens ook meerdere tweets z..n. achter elkaar sturen. Ik zet er dan vaak een —> tussen.

De inhoud van de tweets is lang niet altijd interessant. Het gaat er dan om dat je die mensen gaat volgen die iets te melden hebben wat de moeite waard is of wat bevalt. En die eigen tweets, die kwamen vanzelf. Ik ben inmiddels de 8000 gepasseerd. Ze staan allemaal nog wel ergens, maar om bij de eerste tweets te komen moet je wel die 8000 a.h.w. naar beneden scrollen. Ze zijn door jezelf ook te verwijderen. Mogelijk doe ik dat nog een keer. Want er is veel geleuter bij, zoals over ’t weer, ’t eten,”hoofdbrekens”…

Aanvankelijk richtte ik me op mensen uit de hele wereld. Maar uiteindelijk bleek het uitwisselen van verschillende zaken toch het beste met de eigen landgenoten te gaan en in de eigen taal.

Globaal liggen mijn interesses bij gebeurtenissen in de wereld, boeken, tv.programma’s, films, muziek, kunst, natuur, en ’t algemeen wel en wee van mens en dier. Door het # (=hekjesteken of hashtag) voor een woord (of onderwerp) te zetten wordt het in een speciale rubriek geplaatst en kan het extra aandacht krijgen.

Er zijn veel aardige mensen bij. Dat maak ik b.v. op uit wat ze zeggen en hoe ze op me reageren. Wanneer ik mensen absoluut niet er tussen wil, kan ik ze blokkeren. Ook kunnen ze dat met mij doen. Dat gebeurde 3 maal en voelde rot. Soms ontvolgen ze me ook weer. Dat vind ik soms ook akelig.

Normalitair kan iedereen je tweets zien en lezen. Er bestaat echter ook de mogelijkheid om een privé berichtje te sturen. Dat wordt een Direct Message genoemd, oftewel een DM. Dat kan echter alleen als je elkaar volgt.

Om iets mee te sturen moet je de URL  (of te wel het internet adres), daarvan copiéren en die vervolgens plakken in het twitter venster. Als ik iets niet wist kon ik het soms aan iemand vragen op twitter. Maar het duurde lang voor ik het allemaal goed snapte.

Het leukste? Eigenlijk wel die contacten, drie-gesprekjes soms. Maar dat is iets wat af en toe optreedt. Verder de verschillende informaties over van alles en nog wat. En dan die “uitlaatklep” functie, alleen vind ik dat toch wel van een zgn lagere orde. Voorziet enigszins in een behoefte, die elders onvoldoende voorradig is, iets waar ’t in ons maatschappelijk bestel aan schort. Kan een valkuil zijn, maar mogelijk ook een ontwikkeling naar iets van waarde.

Zelf vind ik het geknutsel met fototjes, eigen stukjes tekst enzo aan de tweet toevoegen een ontzettend plezierige bezigheid. Veredelde fröbelarij.

Hanneke is “onder de pannen”. Wat ik aan jullie mede bewoners van de groep niet kwijt kan, lukt dus vaak wel op twitter. Wie weet of jullie me nu volgen gaan? Maar het veranderde wel steeds op twitter. Waardoor weet ik niet. Ik kan er ook niet goed de vinger op leggen. Wat twitter voor de toekomst gaat betekenen, ik heb geen idee. Kan het dan wel, iets echt van waarde gaan betekenen? Vooralsnog vind ik het tijd opslurpend en lichtelijk verslavend. Voor mensen aan huis gekluisterd kan het een uitkomst zijn. Maar over het algemeen ben ik de mening toegedaan dat : ” You can add twitter to your life, it can never replace it”.

Hanneke

———

HJR (april’13)

Geef een reactie

