Reaktie op Bah, driewerf bah!

zie onder aan dit schrijven.

n.a.v. hier onderstaand artikel in Trouw van 18-5-’13

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/3443406/2013/05/18/Als-je-wijk-verandert-in-een-klein-kalifaat.dhtml (uit “Verdieping”)

Stukje Trouw (op voorblad)

Dus dit stukje is een reactie van u meneer Ketelaar op een stukje uit Trouw. Heb ik het nu goed? IK SNAP UW REAKTIE NIET. U heeft die ervaring gehad met een buurvrouw in Utrecht. Dus u kunt zich enigszins een voorstelling maken hoe dat dan nu er in de schilderswijk toegaat, neem ik aan.
U vind dat Trouw een slecht onderzoek deed. Tientallen op 5000 vind u te weinig. De verhalen zijn te lang, de toespelingen te vaag. U heeft het over bevooroordeelde journalistiek. U sluit niet uw ogen voor het feit dat het hier om een probleem wijk en buurt gaat. Er mag zelfs van u ingegrepen worden. Maar al met al vind u het artikel Trouw onwaardig: onzorgvuldig, stigmatiserend,generaliserend en tendentieus.
U schrijft niet voor een krant, maar in of op uw eigen blog. Dus ik mag u niks kwalijk nemen. Dat doe ik dan ook niet. waarom ik reageer is dat ik best wel graag me zal willen kunnen gaan verstaan met mijn medelanders, t.a.v. de diverse cruciale hedendaagse onderwerpen. Ik voel me nu in geen enkele groepering thuis, noch in ’t rechtse kamp, noch in ’t linkse, en evenmin in ’t midden van die twee. In alle groeperingen vind ik echter wel iets van mijn gading.
Terug naar de eerste alinea, u heeft ervaring met één echtpaar. U wilt die ervaring kennelijk niet op andere mensen, van toepassing laten zijn. Ik neem aan dat u dat niet eerlijk vindt. Maar wat wilt u nu eigenlijk wel. U wilt dat er minder tendentieus bericht wordt? U vindt ’t mogelijk bangmakerij en verwacht niet dat ’t van hier naar erger gaan zal? Dat snap ik dus niet. Het kan best uiteindelijk een geheel andere kant opgaan, dan zich nu laat aanzien. Maar wel vind ik dat we ons hier in Nederland, tenminste de in mijn ogen aardige mensen, gedragen als gekke Gerritje en met elkaar ontzettend naïef zijn.
Ik zal u niet kunnen overtuigen. Ik weet ook niet hoe ik zo maar even met mijn diverse standpunten hier over de brug kan komen. Die godsdienst van de diverse Mohammedanen zal me op zich een zorg zijn. Er zitten hele goede stukken in, dat 5 x bidden op een dag met al die lichamelijke oefeningen, is vermoedelijk zeer gezond en creëert een sterke onderlinge band. Dat gekuist gekleed gaan is mogelijk ook eerbiedwaardiger dan de vrouwen hier met hun naakte buiken en strakke kleren laten zien.
Ik draaf ontzettend door. Ik heb ook niets tegen de mensen op zich, alleen ’t is mijn volk niet. Ik voel me niet echt bij hen thuis. Oh wel als ik even bij ze op bezoek zou komen. Maar omgekeerd zij ook niet bij ons. We hoeven niet in ieder opzicht aan elkaar gelijk te zijn. Maar die gevaarlijke tendensen neem ik echter wel zeer serieus. Dat er moeilijk wat aan te doen is, realiseer ik me. Er is geen geld, er is geen mankracht, we zitten met onze wetten en noem maar op. Maar aan die naïviteit zou ik om te beginnen wat willen doen. Bewustwording dus. En uw eigen ervaring van toen u 23 was serieus nemen.

Eind 60-er jaren woonde ik in Jeddah.(S.A). Toen kon ik er in mini rok over straat. Sindsdien is er daar wel wat veranderd en in de hele islamitische wereld trouwens. Wie garandeert dat het niet nog strenger er zal toegaan en zich verder zal gaan uitbreiden?

———

HJR

———————————

Bah, driewerf bah!

Posted on 19 mei 2013door 

Intro

Ik lees Trouw. Dat komt omdat ik op een gegeven moment niet meer tegen de Telegraaf-voorpagina’s van De Volkskrant kon. Tijdje NRC geprobeerd, maar dat was te interessant, kostte teveel tijd. Dus dan maar Trouw. Op zich een fijne krant. Overzichtelijk, ook al omdat ik de vaste pagina’s over religie blind kan overslaan. Verder vind ik het, misschien sentimenteel, een fijn idee om een krant te lezen met roots in het verzet tijden de Tweede Wereldoorlog. Maar gisteren, 18 mei 2013, publiceerde Trouw ’eigen onderzoek’.

Bah, bah, bah

Twee pagina’s in De Verdieping, voorafgegaan door een flink stuk voorpagina. Over ‘De Vergeten Driehoek’ in de Haagse Schilderswijk. Over moslimorthodoxie, die het ‘normale’ leven bedreigt. Eigen onderzoek van Trouw bestaat uit het praten met ‘tientallen bewoners, oud-bewoners, jongeren, vrijwilligers en professionals van overheidsdiensten en maatschappelijke organisaties’. Jawel… TIENTALLEN! Er wonen in De Vergeten Driehoek ongeveer 5000 mensen. De krant bericht over ‘klein kalifaat’ en ‘mini-sharia’. Omdat er vrouwen gesluierd en zelfs sommigen met niqaab over straat gaan. Omdat vrouwen andere vrouwen, die zich niet volledig bedekken, aanspreken. Let op, zelfs autochtone vrouwen! Stel je voor, zeg! Er is een kalifaat, omdat meldingen, waarop de politie afkomt, door mannen met baarden worden afgedaan met ‘dat lossen wij zelf op’. Ook al gaat het om huiselijke ruzies en blauwgeslagen ogen.

Ik woonde in 1983 in Majellapark in Utrecht op de begane grond en had een Marokkaanse buurman met een Nederlandse vriendin. Hij sloeg haar een paar keer per week van de trap. Waarna ik haar vaak verzorgde, met thee kalmeerde en haar steeds vaker bezwoer dat zij dit niet moest pikken. Zij ging terug, steeds weer. Want hoe onbegrijpelijk ook voor mij als 23-jarige naïeve middenklassejongen, die met respect was opgevoed, zij hield van hem. Pas later heb ik vermoed dat zij nog banger was om bij hem weg te gaan dan voor de klappen, die zij regelmatig kreeg.

Ik geloof direct dat dit soort huiselijk geweld ook in de Schilderswijk voorkomt. Dat vraagt om gepaste maatregelen. Trouw doet in haar berichtgeving en haar onderzoek voorkomen alsof het op heel grote schaal gebeurt. Daarvan zie ik geen bewijs. Zoals er eigenlijk alleen maar in vage bewoordingen wordt gepraat en er voorbeelden worden gegeven, die vervolgens als de maat der dingen worden gepresenteerd. Trouw gaat zich te buiten aan generalisaties. Zover zelfs dat een deel van de afname van de criminaliteit (bewerkstelligd door politie-ingrijpen bij jeugdbendes) wordt toegeschreven aan het respect van die jeugdbendes voor de orthodoxe moslimgeloofsgemeenschap. Crimineel zijn tot daar aan toe, maar wel met respect voor de orthodoxe broeders…

Even wat met meel in de mond geschreven termen… ‘Trouw heeft de afgelopen twee maanden regelmatig het puntje van De Vergeten Driehoek bezocht’. Hoe vaak? ‘In de buurt staan drie moskeeën, die als salafistisch bekend staan’. Wie zegt dat? Waar blijkt dat uit? Hoe erg is dat? Voor wie? ‘De invloed van strenggelovigen zouden een belangrijke rol spelen bij de veiligheid in de buurt, want zelfs geharde straatjongens buigen hun hoofd voor ‘ware gelovigen”. Nog even los van een koei van een fout (‘de invloed zouden’), so what? Veiligheid door geloof? En? Is dat erg dan, veiligheid? En wat zijn ‘geharde straatjongens’ eigenlijk? Zijn dat alle jongens daar? Stuk of 500 of zo? ‘… het is een gebied dat bewoond wordt door een relatief grote groep zeer orthodoxe moslims’. Oh ja? Hoe groot dan? En hoe ‘zeer’? ’Ongeschreven wetten worden er de praktijk, zonder dat de overheid er concreet en zichtbaar iets aan doet’. Huh? Zijn die ongeschreven wetten dan tegen de wel geschreven wet? Worden er overtredingen of zelfs misdrijven gepleegd met die ongeschreven wetten in de hand? Wat dan? Wat verwacht Trouw eigenlijk van ‘de overheid’? Keihard ingrijpen? In elk geval zichtbaar ingrijpen?

Ik stop er maar mee. Twee pagina’s lang vage verhalen, vage toespelingen. Vaststellen dat er in Nederland enkele tientallen moslima’s een niqaab dragen en één ervan in de krant laten zeggen dat het daar niet bij zal blijven, dat er meer vrouwen een niqaab zullen gaan dragen. Potsierlijk, dat is het woord dat ik al veel langer zocht. Maar dat zou een goede beschrijving zijn als het niet zo achterlijk bevooroordeelde journalistiek zou zijn. Natuurlijk is het geen probleemloze wijk en geen probleemloze buurt. Daar hoeven wij de ogen niet voor te sluiten. Bij dingen die fout zijn moet worden ingegrepen. Natuurlijk! Maar dit type tendentieuze berichtgeving past een krant als Trouw van geen kanten. Het is onzorgvuldig en stigmatiserend, het generaliseert en slaat daarmee de discussie dood. Dat valt Trouw aan te rekenen. Het kost de krant hopelijk tientallen abonnees, 5000 lijkt mij een mooi streefgetal. BAH.

Share this:

————————
Geef een reactie

