De dag dat J. F. K werd vermoord

De dag dat John F. Kennedy werd vermoord

Nu 50 jaar geleden, wordt met duidelijk. Waar was ik toen? In Equevilly. “Une toute petite village” ten westen van Parijs. Een klein kasteeltje, un chateau, waar mannen verbleven die aan kanker leden. Daar werkte ik. Een paar maanden maar. Voor m’n frans en…om er achter te komen “wat ik met m’n leven verder wilde”.

Het was monsieur le Curé, die me er over vertelde. Hij had het van de radio. Kennedy vermoord. Dat kwam wel bij mij binnen. En later vertelde hij dat de moordenaar toen ook weer was doodgeschoten. Ik herinner me de mans manier van doen, hoe hij praatte en gebaarde met zijn armen. Hoe oud was ik? De twintig toch al gepasseerd. Ik kan me niet herinneren dat ik het verder er nog met iemand over heb gehad. Alleen zei ik het tegen de Spaans schoonmaakster die haar kamer naast die van mij had: “On a tué Kennedy”, maar zij wist niet wie dat was. Misschien als ik er aan had toegevoegd “Le President d’Amérique”? Maar ik bleef hangen in de verbazing van haar “niet weten”. En dan altijd als de moord op Kennedy daarna ter sprake kwam, vertoefde ik een wijle in dat franse plaatsje, waar veel er zo anders  toeging dan tot dusver toen gewend.

———

HJR

2 thoughts on “De dag dat J. F. K werd vermoord

  1. Wat bijzonder… ik was net op de middelbare school; die was 5 minuten lopen en ik ging speciaal in de pauze naar huis om het laatste nieuws even te horen. Was gefascineerd, en er werd ook veel over gepraat. Bij jou niet… wat moet je eenzaam geweest zijn in die vreemde emotie.

  2. Ja, achteraf vooral. Vraag me nu af hoe dat gekund heeft. Of het dan niet speelde bij die paar collega verpleegkundigen? De doktoren stonden wat ver van mij af. Ben er me die plek daardoor wel extra blijven herinneren. Eenzaam voelde ’t toen niet.

Geef een reactie

