Dierbaar

Ter nagedachtenis

Even was ik in de war. Het was niet Ouwerkerk, maar Ouddorp. Het lag ook niet op het zelfde eiland. Ik moest er even voor Googelen. Nee Ouddorp ligt op Goeree-Overvlakké en Ouwerkerk op Schouwen Duiveland, het nu ingepolderde eiland daar ten zuiden van. Ze werden er ingeramd, die aardrijkskundige namen vroeger op onze lagere school, maar desondanks bij mij niet blijven hangen.

De overeenkomst tussen beide plaatsen betreft wel die Watersnoodramp van 31 jan ’53. Op zondagochtend werd ik er van in kennis gesteld. Ik had straf en mocht mijn kamertje niet verlaten. Ik had nl. stiekem de trui van mijn zusje gebietst, ’n groene trui. Hoe ze daar nu weer achter kwamen weet ik niet meer. Ik had een verjaardag-s partijtje gehad de vorige dag. In Heemstede. Weet niet meer hoe het jarige meisje heette. Ze was een vriendinnetje van Els van der Harst en die was dat weer van mijn vriendin Aukje. Aukje deelde altijd heel gul haar vriendschappen met mij. Omgekeerd gebeurde dat niet.

Maar goed, terug naar Ouddorp. Daar moest ik daarnet aan denken toen ik over Ouwerkerk las:

http://www.deleunstoel.nl/home.php?col=24&res=1366&ref=&artikel_id=3752

in beide plaatsen ben ik nooit geweest. Maar, Adriaan kwam er vandaan, uit Ouddorp. De naam van het plaatsje viel vaak. Ook die watersnood kwam wel voorbij. Hij had toen ergens anders in het land zijn middelbare school moeten afmaken. Ik luisterde amper. Verbaas me daar nu over. Zijn brieven las ik ook heel slecht, die heb ik nog en nu ook wel herlezen.

Een mens, een man, mijn vriend voor een bepaalde tijd. Hij trouwde een vriendin. Ik kon die man niet aan. Zij wel.

———

Wel Dierbaar. HJR (27-2-’14)

Geef een reactie

