Houden van je spullen

De kinderen willen het tegenwoordig niet meer, “Oude spullen”. Misschien nog wel van de rommelmarkt, de kringloop of uit een Brocante….., maar rechtstreeks uit de Ouderlijke Huizen,……ze hebben “er niks mee” en evenmin er plek voor. Tenminste bij de mijne is dat zo. Nee, niet die in Engeland, maar die zitten gemeubileerd en hebben nog minder plek dan die twee hier.

Nu zit ik met mijn “pianoboeken-kastje”, ’n oud “lampetkan-verhaal”: bovenin kon de waskom, er onderin de kan met water, koud of …warm, maar die dan gebracht door een gedienstige. Ik vind het een leuk kastje. Ik stopte er de spelletjes in en ook wat boekjes. Bovenin kaarsen, waxinelichtjes en wat aanverwante zaken. Het kwam niet eens uit mijn ouderlijk huis, maar uit dat van de vader mijner kinderen. Ik wilde er graag een doorgeef plek voor bieden. Nu ik dit huisje aan de rand van bos en weiland en met verderop de hei ga verlaten, het kastje gaat weer met me mee.

“Oh, het pianoboeken kastje”, ze zag het bij me staan. Het kwam uit haar huis van vroeger (de zuster van mijn gewezen man dus). Ja, ik zag het er ook nog in gedachten: in de eetkamer achter, bij de open schuifdeuren. Straks is er niemand die zich ’t herinnert. Vond ze dat het daar bij mij recht had er te staan? Ik betwijfel het. Maar ik bewaarde het voor later voor de kinderen, evenals nog wat ander meubilair. En nu houd ik het maar bij me. Ze doorgeven aan vreemden ’t zou ’n vorm van heiligschennis voor me zijn. Maar de kinderen die zitten daar straks niet mee. Gelukkig maar.

———

HJR (22-4-’14)

 

One thought on “Houden van je spullen

  1. Wat een mooi dilemma!
    Ik herken wel de vragen rond “spullen met emotionele waarde en wat moeten ze ermee” maar gelukkig heb ik niet dat soort cross-overs in huis. Nog extra ingewikkeld…

Geef een reactie

