Voor mij de vlag halfstok:

Nederlandse_vlag_halfstok

N.a.v. “Twijfel, twijfel aan mezelve” In Carels uitingen. ( Hysterie, hoezo?)

Nee, ik heb ook geen condoleance register  getekend, zelfs niet op internet. Ook geen bloemen ergens neergelegd. Heb me wel m’n, mij in gebreke blijven weer eens gerealiseerd. Ik doe nooit aan iets dergelijks mee. Mensen direct in mijn omgeving voor zover ik weet evenmin. Wie zijn dan die mensen die dat wel doen? Anderen in elk geval, daar getuigen de vele bloemen van. Zelfs als ze bij me langs zouden komen om een handtekening, ik betwijfel of ik die dan zou zetten. Alleen mogelijk wanneer ik de mensen persoonlijk ken, ja, dan zou ook ik me ws. scharen onder condoleance register tekenaars.

Maar om die bloemen leggende mensen nu van hysterie te betichten, gaat mij zeker nu te ver. Ik ken die mensen niet. Maar het gaat hier ook niet om die mensen maar om een manier van meeleven, die geboden wordt. En dat die dan mogelijk een beetje gevoed wordt, opgezweept, ik neem het maar voor lief, vooral nu we er nog zo te midden van zitten.

Hoe we mee leven met de erbarmelijke ontwikkelingen, die zo tergend langzaam gaan en met allerlei politieke onverkwikkelijkheden. Het gaat ons allen aan. Een dwarsdoorsnede van onze samenleving is getroffen. De mogelijke zoon van… komt mij persoonlijk allereerst het dichtste bij. Maar even later, schappenvullers in supermarkten, ik kom ze geregeld tegen, een vrouw die haar zus met volledig gezin kwijt is, dat doet me wat, actieve leden van een voetbalclub, ik kan me er iets bij voorstellen hoe dat binnenkomt, wetenschappers, die we zo node kunnen missen, een 12 jarig jongetje uit Zutphen….. En nog zitten we midden in deze tragedie, met in ons centrum de rouwende nabestaanden.

Ik heb alleen hier en daar wat getwitterd als blijk van meeleven en dan dit.

——————

HJR (22-7-’14)

En toen heb ik toch een dag later het condoleance register op internet getekend.

———

Gedicht:

———

Ik beschouw de ramp met de MH17 als “onze” 9-11.

We werden in ons hart geraakt. Er veranderde iets fundamenteels. Het politieke aspect maakte het tot iets zeer hachelijks. Ik was blij dat we zo collectief reageerde. Het was wel vlg. mij vooral een “puur” Nederlandse aangelegenheid, ook al waren er ook andere landslieden getroffen. Inmiddels hebben we wel weer te maken met veel ander gruwelijks (vreselijke gevechten in de Gaza, onrust in de Oekraïne, waar het voor de onderzoekers van de ramp moeilijk was om vanwege gevechten op de ramp plek te komen. Syrië, Irak, en waar al niet verder. De extreme regenval, die mensen weer terug brengt naar eerst eigen lief, maar vooral leed. En dan zijn er nog ook altijd die twee vrouwen, die in Panama verdwenen en waar men de stoffelijke resten ook nog zoekt. Akeligheden blijven ons niet gespaard, maar die vliegtuigramp met al die tegelijk getroffen families in den lande…….was naar mijn gevoel een ramp apart.

Dat nu die motorrijders vandaag iets van hun medeleven moesten laten zien, was ook voor mij te veel van het goede. (3-8-’14)

———

commentaren:

Aad Lips: http://krag.nu/Items/blog/Waar-zijn-we-mee-bezig/

Youp van ’t Hek: http://www.nrc.nl/youp/2014/07/19/niet-te-bevatten/

en:  http://www.nrc.nl/youp/2014/07/26/de-twittertoog/

Arnon Grünberg: http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Artikel-Samenleving/Collectieve-rouw-collectieve-hysterie.htm

———

 

2 thoughts on “Voor mij de vlag halfstok:

  1. Waar ik moeite mee heb is het ongebreideld delen en overnemen van elkaars emoties. Het mag van mij allemaal wat ingetogener, niet met al dat bombastisch uiterlij vertoon. Ik leef heus wel met de nabestaanden mee, alleen in stilte.

  2. waar ik moeite mee heb is het ongebreideld delen van emoties. Dat kan allemaal best wat ingetogener. Ik leef wel mee maar zonder bombastisch vertoon

Geef een reactie

