Geschiedenis

Waarom

Als ik meer van de Geschiedenis zou snappen of weten, dan zou ik het heden beter kunnen begrijpen, dacht ik.  Als toehoorster ging ik m’n licht opsteken aan de Leidse universiteit. Te elfder uren toch nog in collegebanken beland. Was def. terug uit het buitenland. Had kennelijk vragen omtrent de wereld, maar weet nu absoluut niet meer welke. De 80-er jaren waren aangebroken.

Een lector hoorde ik toen zeggen dat het met geschiednis niet om een algemeen begrijpen ging, maar echt wel om feitenkennis. Helaas, daar heb ik geen geheugen voor, werd mij toen voor altijd duidelijk.  Ik ben een mens van grote lijnen en dan nog in zeer algemene zin. Ik deed er wel een paar gezellige contacten op, maar m.b.t die geschiedenis werd ik er amper wijzer.

Mijn broer was historicus. Hij heeft zelf bij mij voor de klas gestaan, toen onze geschiedenisleraar, meneer Haanstra met ziekteverlof was. Ik heb alleen een gevoelsmatige herinnering aan die periode. Ik zat toen voor de 2de keer in de eerste klas. Het domme kind uit de familie had zich aan dat beeld gehouden. Klasgenoot Feke die ik jaren later tegenkwam op een ambassade feestje in Lagos, had nog wèl een anekdote uit die tijd. Er zou door broer lief mij een vraag gesteld zijn, waarop ik hem het antwoord schuldig bleef. “Heb je dan je huiswerk niet geleerd” “Nee”, zou ik toen geantwoord hebben, “hoe zou dat ook gekund hebben zonder boek….” dat hij bij mij zou zijn komen lenen en niet zou hebben teruggebracht? De hele klas aan het lachen. Of ’t waar was? Ja, mogelijk.

Hoe dan ook, ik hoorde broer Jon later af en toe het één en ander zeggen met hoe niet en hoe wel iets historisch al of niet verantwoord was. Hoe in historische romans nogal eens met het feiten materiaal werd gerommeld b.v. Van sociologische benaderingen moest mijn broer ook niets hebben. De boeken van de schoolvriend van mijn moeder de Socioloog Piet Bouman, konden hem niet bekoren. En evenmin had hij het op met amateur historici. Hij plaatste zich daarmee op een voor mij nogal hoge ivoren toren. Onbereikbaar in elk geval.

Toch heb ik ook wat met geschiedenis. De grote lijnen dus en algemeen menselijk begrip. Oog voor verschillende situaties en andere tijden. Interessant voor mij de diverse programma’s op tv op dit gebied. Hoe ook de normen overal anders zijn en waren, de gebruiken ook.

Veel slechts is er bedreven en wordt er nog steeds. Waarom dat niet voor altijd uitgebannen kan worden, daar heb ik niet echt een  antwoord op. Er komen steeds weer nieuwe mensen, zou ik zeggen en als ze slechte ervaringen met het leven hebben, maakt vredelievendheid nauwelijks meer een kans. We zijn met zo velen en het is zo onrustig overal. Maar beter dat in banen te helpen leiden dan ons in de vele zaken uit het verleden te blijven verdiepen. Individueel ok, maar maatschappelijk zijn er meer dan voldoende hedendaagse en m.i. belangrijker zaken aan de orde.

Om ons schuldig te verklaren voor de diverse wandaden uit  het verleden door onze voorouders begaan, vind ik quatsch. De tijden waren toen anders, anderen geen haar beter en dan zouden wij als nazaten, nu het boete kleed aan moeten doen? We kunnen beter in onze eigen kracht gaan zitten die krachten bundelen en proberen met elkaar het nu beter te doen en de wereld van een ondergang proberen te redden.

Het gaat erom de feiten van toen te begrijpen. Niet ze te beoordelen uit moreel oogpunt. twitterde @LeoLewin. Sommigen die nu nog eens voor rechter willen gaan spelen over verjaarde omstandigheden. Nou ja, we hebben elkaar natuurlijk niet in de hand. Onze niveau’s van denken en inzicht verschillen ook nogal.

Chinezen, Arabieren of Russen laten die het niet nog meer voor het zeggen krijgen dan ze nu al doen. Dan is iedereen en de hele wereld nog veel verder van huis.  Ze zijn nl. aan een andere kant van de berg naar wijsheid omhoog aan het klimmen. Hebben daardoor nog een andere kijk dan wij op veel onze wereld betreffend. Ik geloof in een aantal van onze westerse waarden, met name die welke het welzijn der mensheid en dat van onze aarde voor ogen hebben.

——————

HJR (1aug.’14)

—————— .

dit n.a.v. een twitter gesprekje gisteren avond.

’t Waarom van Geschiedenis nog: Gewoon omdat het interessant is. Het geeft me  “wortels”, waardoor ik wat meer stevigheid ervaar in m’n bestaan. Snap ook wat meer over het heden, dat daardoor wat betrekkelijker wordt: “er is niets nieuws onder de zon”. Als vak op school heeft het, net als taal en rekenen een op de individuen wel enig vormend effect, voor de één natuurlijk meer dan voor de ander. Als studie keuze voor later op de universiteit, kan het als iemand b.v. de journalistiek in wil een wat beter verhaal opleveren, opdat dan ook als vanzelf de onstaans geschiedenis erin wordt meegenomen.

—— (een dag later)

Terug naar de actualiteit van alledag.

——

Geef een reactie

