Groninger kerkentocht

’n kerken tochtje met wat tekst en uitleg.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Nu ik toch in Groningen moest zijn leek me het wel een goed idee er ’n klein uitstapje aan toe te voegen. Vanwege ’n overgrootvader van me leek een tochtje langs wat kerken wel aardig. Af en toe wat aandacht geven aan familie wortels is iets wat ik propageer. Louis Samuel Meijer heette de man. Mijn vader werd naar hem vernoemd. Hij was er predikant geweest in Mensingeweer.

Gewoon ’n beetje iets van die sfeer daar proeven uit die tijd. Maar helaas, ze deden dat plaatsje niet aan. Dat gaf ook niet, kon ik altijd zelf nog wel een keertje gaan, dacht ik optimistisch, éénmaal op die plek beland. Vergat even dat Groningen niet naast mijn deur ligt en ik zo makkelijk niet meer op pad.

Nu bleek die kerkentocht ook nog eens het Katholicisme te benadrukken, waar ik me gevoelsmatig wat van afkeer. Maar men was er bij het restaureren van diverse kerken van alles tegen gekomen, muurschilderingen, verborgen altaartjes, sarcofagen enzv. Dus, wat Louis Samuel betreft, daar kwam ik niet veel over aan de weet.

Wel moest ik toen denken aan Patroklus, die in 1576 in Diepholz (Duitsland) was geboren, en als eerste van mijn familie in 1596 ’t land in kwam. Was die dan van oorsprong Katholiek? Maar nee, hij was in Franeker theologie gaan studeren, dus al bekeerd. Deze man werd later achtereenvolgens predikant allereerst in Dalfsen, vervolgens in Ruinen en op ’t laatst van zijn leven n.b. in Farmsen. In 1618/1619 had hij zelfs deelgenomen aan de Synode van Dordrecht.

Aanvankelijk waren ze allemaal daar wel Katholiek geweest, maar rond 1500 vond er die ommezwaai plaats. In Groningen spreken ze van reductie in plaats van reformatie.

Vanuit Schotland was het gebied indertijd rond 800 door Bonefacius en consorten gekerstend en kwam toen later onder de bisschop van Münster te vallen. Er werden kloosters gesticht en later kerken. De monniken verwierven veel grond en werden rijk. Ja, vraag me niet hoe of dat ook weer precies gegaan is. Bij de ommezwaai naar het Protestantisme kregen de Landjonkers het er voor het zeggen en namen ook wat betreft de kerkelijke aangelegenheden het heft in handen.

Toen werden de kerken van hun sier en opsmuk ontdaan. Bij de diverse restauraties komen die nu weer te voorschijn.

De Kerken, Romano-Gotisch worden ze genoemd. Het oorspronkelijke indertijd uit de Eifel afkomstige “tufsteen” wordt hier en daar weer zichtbaar, de bakstenen van hun pleisterwerk ontdaan. Ook kwamen we nog in een kerk waarmee Pierre Cuypers zich had bemoeid. Die had hier en daar, ’t één en ander naar eigen inzicht iets afwijkend’s aangebracht.

Ik kwam er wel een beetje van onder de indruk: dat er zo lang al, maar zo anders leven was in dat gebied. De sporen van waar men toen in geloofde resten. Die welvarendheid van het gebied, nog altijd zichtbaar in veel mooie huizen blijft voor mij slecht te bevatten. Dus toch maar proberen er nog een keertje terug te gaan.

HJR.

Zie ook:

http://www.garmerwolde.net/kerk.aspx

http://www.pkntenboer.nl/hervormde/index.html?id=21#aaa

http://www.oudegroningerkerken.nl/index.php/s/123-stedum

http://www.woldkerken.nl/?page_id=38

http://www.hetverhaalvangroningen.nl/verhalen/kerk-in-noordbroek

——-

Geef een reactie

