Blogpraat

Blog van Carel de Mari: 2-11-’14

Coulrofobie en crimiclowns

Je kunt er maar bang voor zijn, de een heeft pleinvrees, de ander smetvrees of vliegangst. En zo heb je van oudsher ook mensen die bang zijn voor clowns. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, die vreemde effecten in het gezicht, die malle fratsen en onverwachte uithalen, je zou er van kunnen schrikken. Coulrofobie noemt men die angst. Stephen King heeft het thema in een van zijn bekendste boeken ook uitgewerkt, wie It gelezen heeft of de film gezien heeft weet wat ik bedoel.
Ineens komen er berichten in het nieuws die gaan over een ware clownsterreur. Clowns vallen niets vermoedende passanten aan. Ik zou bijna zeggen, vanzelfsprekend is die idioterie uit de Verenigde Staten overgewaaid. Italië en Frankrijk hadden er recent mee te maken en inmiddels is ook in het Belgische Nijvel een agressieve clown gesignaleerd. Dit kopieergedrag komt dus dichterbij. Kom je een clown op straat tegen, wees dan maar op je hoede. Coulrofobie is een gerechtvaardigde angst, al is het hopelijk maar zeer tijdelijk.

Mijn antwoord daarop:

Zal trouwens nooit vergeten de keren dat ik me zelf door die figuren echt belaagd voelde. “Beestmensjes” noemde ik ze toen. Neem aan dat het na de oorlog was. Was toen dan mogelijk net 6. Anders zou het voor de hongerwinter zijn geweest en dat lijkt me om te herinneren net weer wat te vroeg. Maar ik was op weg naar school toen ik ze een aantal keren tegen kwam. De plek: hoek Bakkerlaan/Essenlaan in Bloemendaal. Grotere kinderen waren het, maar wist ik toen veel? Of die dan niet naar school hadden gehoeven, vraag ik me nu pas af. Maar ik maakte linea recta rechtsomkeerts. Terug naar huis dus. Hoe het toen verder ging weet ik niet meer. Maar die “beestmensjes” kwamen nog wel zo af en toe ter sprake. Met clowns heb ik later ook nooit veel mee opgehad. Trieste figuren  vond ik hen doorgaans. Zogenaamd lollig, maar ondertussen.

Groetjes, H.

NB. en later: nov.’16 nl.

Apart, toen er nl in de afgelopen maanden sprake was van die horror clowns in de media, kon ik me bovenstaand verhaal niet  meer herinneren. Er is dus al langer sprake van deze plaag. Had ik toen hoe duidelijk het hier boven ook staat ook niet begrepen.

——!…..?

Geef een reactie

