Over bloggen

Hoi Lotty,

“’t is Zinloos” tweette ik  over bloggen. Ja, zo kijk ik er wat tegenaan. Alsof bloggen tegelijkertijd het doel al in zich sluit. Doet me denken aan ’n kat die achter z’n eigen staart aanrent. Die indruk krijg ik tenminste aan de manier waarop jullie er, ook in #blogpraat over schrijven.

Zo lang iemand aan bloggen plezier beleeft is dat volgens mij legitiem genoeg. Om anderen van de zin van bloggen proberen te overtuigen dient vlg. mij een heilloos doel.

Je wilt geld verdienen. Begrijp ik. Er moet “brood op de plank”. Het is alleen de vraag of dat met schrijven en bloggen kan. Er zijn velen die dat willen en ook doen. Een aantal bleken hierin inderdaad succesvol. Je moet daarvoor er wel behoorlijk uitspringen.

En dan wilde je anderen ook nog tot bloggen aansporen? Krijg je nog meer kapers op je al zo overvolle kust.

Je kunt je natuurlijk wel, los van je eigen bloggen aanbieden als lerares of weg wijster op het gebied van bloggen. Kan je d.m.v. twitter ms. doen.

Bloggen moet m.i. ten dienste van iets staan, op zichzelf is het zinloos. Tenminste als geld verdienen je bedoeling ermee is. ’n Middel dus, net als ’n auto, hoeveel plezier je aan het rijden erin ook beleven kan.

Hanneke

———–

HJR

2 thoughts on “Over bloggen

  1. Ha Hanneke,
    Mooie vergelijking, die kat en de staart. Er zijn zeker mensen die zo met bloggen omgaan. Ik herken mezelf daar echter helemaal niet in. Als je wat op mijn blog hebt rondgekeken, heb je gezien dat ik voornamelijk verhalen schrijf. Omdat ik dat leuk vind. Een blog is een manier om mijn verhalen te delen.

    Ik ben heel gelukkig dat ik van schrijven mijn vak heb kunnen maken. Ik schrijf commerciële teksten, verhalen, productcopy en (zakelijke blogs) in opdracht. Ik haal niemand over om te bloggen. Ik stimuleer mensen die dit zelf willen en zorg dat zij mij kunnen vinden. Die vindbaarheid vergroot ik ook weer door erover te schrijven en zo zichtbaar te zijn. (Ik zit immers de hele dag in mijn uppie te werken)

    Voor mij maakt het niet uit of deze bloggers er geld mee (moeten) verdienen of dat zij dit voor hun eigen plezier doen. Mensen die bloggen zonder er plezier in te hebben, houden het overigens nooit lang vol.

    Ik vind het leuk als ik iemand kan helpen zijn of haar verhaal duidelijker of prettiger leesbaar te maken, terwijl de eigen ‘persoonlijkheid’ geen geweld aan wordt gedaan. Soms kan dat al met hele kleine aanwijzingen. Als jij mijn klant was zou ik je voorstellen om alle afkortingen uit je blogs te vervangen door het hele woord. Dat leest een stuk prettiger.

    Tenslotte: bloggen is ook maar een schrijfvorm, waardoor veel verhalen die anders in een dagboek zouden zijn beland, nu de wereld in worden geschoten. Gelukkig is daar genoeg plaats voor iedereen ☺
    Groetjes,
    @LieveLotty

Geef een reactie

