voorjaar in aantocht.

Nu is het zo dat het voor mij best nog een tijdje winter mag blijven. Lekker nog even warm binnen bij de kachel. Nou ja, bij wijze van spreken dan. Die kachel bestaat al lang niet meer, alleen in mijn herinnering. Een zwart potkacheltje,’t stond altijd bij ons in de achterkamer.

Maar de crocussen luiden het voorjaar in. Die gele en blauwe felle kleurtjes. Ze begeleidden tevens de knikkertijd, die daarmee toen gelijktijdig plaatsvond. Als ik ze nu gewaar wordt, die crocussen gaat dat altijd weer gepaard met een bepaald gevoel in mijn buik, me in gedachten terug brengend naar mijn jeugd, met het hele vertrouwde sfeertje van vroeger.

Ik denk met genoegen terug aan thuis, terwijl er toch van alles loos aan was. Dat laatste, hoort erbij, daar ben ik inmiddels achter. En wat je er ook aan doet, “goed” krijg je het nooit, het bestaat niet eens. Dus nogmaals, zoals ik het vroeger thuis had, dat was fijn. Dat kwam waarschijnlijk door mijn ouders. Zijn gaven vorm, structuur aan ons aller reilen en zeilen. Tuurlijk, heb ik er op een gegeven moment tegen aangeschopt, ik moest mijn eigen leven leiden gaan. Met heel veel moeite lieten ze mij als jongste toen los, vooral mijn moeder. Ik ervaar het nù als bijzonder hoe wij vijf kinderen dat zelfde gezinnetje toen deelden, alleen van een verbroedering later, was maar amper sprake. We bleven individuen. Dat heb ik betreurd, maar nu inmiddels wel aanvaard. Ik weet niet of zoiets in oorsprong ook wel bedoeld is.

Men zegt wel dat we onze familie niet uitkiezen, alleen geloof ik dat zelf juist wel. Niet op de manier zoals je dat doet gewoonlijk met je hersens, maar meer op instinctief niveau, met dat wat jou tot jou in diepste wezen maakt en mij tot mij.

Hoe dan ook, ik had het over die winter die ik altijd maar moeilijk inruil voor het voorjaar. Ik weet niet wat dat is. Ben altijd ingetogen blij als de herfststormen de winter weer inluiden. Nou daar moet ik dan nog maar weer even op wachten. Hoop wel het straks weer mee te mogen maken, ben zelf  reeds kwa jaren in de winter van mijn leven beland.

———

HJR

Geef een reactie

