Afscheid?

Bij een jarig kleinkind op bezoek: (non fictie)

Ze zeggen wel “er gaan veel makke schapen in een hok”, maar let wel, #makke.

Het is een volgestouwde kamer. Met veel pas en maatwerk laat het voor een ieder net voldoende ruimte. We waren met 4, mijn dochter, ik, mijn kleindochter en een meisje uit haar klas en af en toe, als de zoon des huizes erbij was 5 personen. We waren slecht op elkaar afgestemd. We moesten als het ware nog een manier vinden hoe en een middel om het leuk met elkaar te krijgen. Maar……er zouden er nog meer komen, mensen bedoel ik.

Ik had het al benauwd en ik had geen idee wat met mezelf er aan te vangen. Ja, ik voelde me tot stilzwijgen gedoemd en ook alsof ik mijn adem erbij moest inhouden. Als “speelbal” van mijn dochter.

Tussen de meisjes klikte het voor geen meter. En tussen mijn dochter en mij gaapt een kloof van heb ik jou daar. Onze werelden raken steeds verder van elkaar verwijderd. Was het aan mij om haar terug te roepen of had ik haar dan toch achterna moeten gaan? Ik vind zelf nog steeds van niet. 

Ik was er vanuit gegaan dat ik de enige gast zou zijn, althans had me niet ingesteld op de komst van anderen. De verjaarspartij zou immers morgen zijn? Alleen even met dochter en kleinkind, zo vaak kom ik niet hun kant op. Dit had ik natuurlijk zelf even moeten nagaan, gewend eraan hoe het ook altijd anders gaat dan dat ik zelf gedacht of voorgesteld had. Natuurlijk vind ik het meestal leuk anderen te ontmoeten. Wil alleen wel graag met mezelf uit de voeten kunnen en zo’n tocht om er te komen vergt tegenwoordig ook meer van me dan dat het vroeger deed. Nou ja, er ontplofte een “bom”. En die wilde zich verklaren.

Maar woorden waren nog niet voorhanden. Ik kreeg in plaats daarvan een rekening gepresenteerd over ons gedeeld verleden. Die kwam echt van ver, maar ik begreep waarop gedoeld werd. Snapte alleen niet wat de link was naar de gebeurtenis die middag. Ik probeerde die te vinden, maar de clou bleef uit. Hoe het goed te krijgen, zonder vaste grond nog om op te staan. Ik had geen idee. Voelde me van boven tot onder geblokkeerd. Ik ging er dan ook van door. Mij werd sowieso gebrek aan flexibiliteit verweten, wist die ook in de verste verte niet meer aan te boren.

Snapt dochterlief hoe het mensen naar de zin te maken? Ja, soms wel. Als het redelijk goed met haar gaat. Realiseert zij zich iets van intermenselijke krachten, komend uit die levende materie die wij mensen zijn? Realiseert zij zich ons ieders anders zijn en staat zij ons die toe? Over en weer verwijten wij in elk geval elkaar te overheersen. De moeder kind verhouding blijft ons tweeën parten spelen.

Ze had zeker de nodige voorbereidingen getroffen. Dat was wel eens anders. Het was er opgeruimd en schoon, ze had het één en ander gebakken, ze ging, buiten eventuele planning om met de twee koters met het door mij meegebrachte spel aan de gang want de  kinderen speelden niet uit zichzelf. Het is voor haar ook veel zo’n dag, rekening houdend met wat ze op dit gebied “in huis” heeft. Maar ik voelde me daar hoe dan ook te veel. Ik zat in een hoekje ergens in mijn eentje voor piet snot, Slechts voor spek en bonen er aanwezig. Geen idee waar ik nu weer voor de zoveelste keer was beland, en voelde me er voor de verandering eens gebombardeerd tot houten klaas. Ik wil al zittend wat kunnen praten en ook het één en ander aangereikt. Ik heb niet langer de leeftijd om me in te zetten. Ik ging dus weg om mogelijk er nooit meer terug te komen. Het voelde als ’n afscheid van “m’n kind”, gelijk ’n afscheid van m’n leven. ———-

HJR. ik ben natuurlijk niet duidelijk. De ins en auts wil Ik hier echter niet vermelden. Komt er op neer dat ik het met mijn kleinkind slecht vind gaan. Niet om aan te zien zo slecht. ———en dat ik daar met lege handen sta, me machteloos  voel en van nul en generlei waarde.

——-

2 thoughts on “Afscheid?

Geef een reactie

