Saartje

Ze is er niet meer, althans niet hier bij ons. Elders worstelt ze verder. Dat is haar lot, zei iemand mij. Ik vond dat nogal wat. Maar misschien is het ook wel zo. Haar woonboot indertijd heette “luctor”. Het naam-bord nam ze mee. Het prijkte sindsdien aan de gevel van haar flat. Van een op het luctor volgende   “emergo” of te wel een “ik kom boven”, kon kennelijk geen sprake zijn, wilde ze ook niets van weten.

We waren het vaak oneens. Ik moest oppassen geen ruzie met haar te krijgen. Toch voelde ik me sterk aan haar verwant. Onze levens vertoonde duidelijke paralellen. Er waren nogal wat overeenkomsten. Daarnaast voelde ik wel heel duidelijk een generatieverschil. 14 jaar ouder groeide zij op in een andere eerdere tijd?

Zij had bv. niet meegekregen “een kritisch leren kijken naar zichzelf”. Ze geloofde heel erg in haar eigen gelijk. Dat wat zij ontdekt had aan het leven leek een afgesloten gebied, geen ruimte overlatend voor andere ziens-of denkwijze. Maar verder was het een leuk mens. Ze zag er goed uit, was in mijn ogen charmant, had smaak, was getalenteerd, maar……wel doorgaans enigszins of misschien ook wel behoorlijk ontevreden. Had ook duidelijk de bron van voeding daartoe evenmin nog niet ontdekt. Was haar misschien ook nooit echt op gewezen. Zo bleef ze maar mopperen op “die bomen” en “dat been”.

Een aantal keren ging ik met haar op pad. En waar we kwamen, zij trok de aandacht, werd omhelsd en enthousiast begroet.

“Als ik straks dood ben, weet niemand wie of ik ooit ben geweest”, verzuchtte ze eens. “Ze had nog zo veel te vertellen.. ,” Maar wat we hoorden waren doorgaans herhalingen van het zelfde. Maar misschien bedoelde ze wat anders. Ik heb haar er toen niet naar gevraagd.

Hier bij ons wilde ze nog dood. Maar nu horen we haar daarover niet meer. Ze lijkt een nieuwe levens fase in te zijn gegaan. Apart.

voor mij een vrouw die er wezen mocht. Ik zal haar hier missen.

hanneke

—–

HJR

Geef een reactie

