Mager rookspek

Hoe ik allert, maar ook wat over betrokken begaan ben met wat ons momenteel behoorlijk bezig houdt.

We hebben een andere indeling in de supermarkt gekregen. Ik kon dus niet vinden wat ik zocht: “mager rookspek”. Ik vroeg er op de slagersafdeling om. Een meisje liep toen met me mee. Maar ook zij zag het niet, waar zij dacht dat het was en riep de hulp in van een collega, een ietwat getinte jongeman. ”Toen begon het”. Ik voelde me lichtelijk betrapt, “’t is varkensvlees”, zei ik. “Ja, ik weet wat u zoekt” was zijn antwoord. Het meisje maakte een vriendelijk vertrouwelijk gebaar en aaide hem over de wang, “Oei”, dacht ik, “zou je dat nu wel doen”? en verwijderde zich. De jongen bleef neutraal in zijn gedrag en liep met mij mee naar de plek waar ik het gezochte aantrof. Onderwijl voelde ik de man naast mij en vroeg me af waar hij toe zal gaan besluiten en dacht tegelijkertijd aan zijn gelijkgestemde kameraden met een identieke achtergrond. Ik bleek deze jongens a.h.w. onze toekomst in de hand te duwen.

Ik kan natuurlijk een scenario voor die toekomst gaan bedenken, maar besef ook dat die er altijd anders uit zal zien. Al die aspecten van wat er zich zoal op onze aarde afspeelt valt in zijn totaliteit niet te overzien. Daar hadden we indertijd onze lieve Heer voor in het leven geroepen. Alleen hebben we die nu zo goed als in de ban gedaan. En kan Allah nu met de alleen heerschappij gaan strijken?

23-11-’15

HJR

——–

Geef een reactie

