Kerst 2015

Versie 4    Lage Vuursche 1975

En weer is het jaar bijna rond. Voor mij voor de 76 ste keer of daaromtrent.

Traditie. ’n stilstaan altijd bij hoe  “vroeger”. De mooiste herinnering hoe of ’t toeging in het ziekenhuis, eind 50-er jaren. Hoe we eerst de mensen klaarmaakten, gewassen en in opgemaakte bedden en vervolgens ons verzamelden in de hallen en de gangen en we daarna liederen zongen. Wat klonk dat mooi. En toen in het donker nog aan het gezamelijk ontbijt. ’t Was echt prachtig. Ik nam deze ervaring mee de toekomst in.

Nog altijd geniet ik van dat donker ’s morgens en wil ik met kerst ontbijten met kaarslicht. Ik heb het niet over kunnen brengen. Nu in mijn eentje lukt dat nog het beste. Het flikkert in het water van de lichtjes buiten. Op mijn balkon heb ik ook verlichting aan gebracht.

Mijn kinderen zullen er niet zijn dit jaar. Maar ik blijf op mijn post. Met Kerst hoor ik thuis te zijn vind ik. Drie dagen worden het, best wel een beetje lang. Ik geef mezelf een boek cadeau. Ik weet nog niet welk. Ik zal er voor moeten zorgen ook naar buiten te gaan. En dan hoop ik dat ik me niet al te verlaten voelen zal.

Kerstmis, midwinter, geboorte van het christuskind. Vrede op aarde, ons streven. In stilte zijn we allen bij elkaar en in ons menszijn verenigd, voor even, een welbehagen.

——-

HJR

 

 

Geef een reactie

