Joods babytje

Zit met een verhaal in mijn hoofd. Het is amper uit te leggen, en vermoedelijk niemand met geduld om er naar te luisteren. Tenminste…het betreft de 2de wereld oorlog en een joods babytje, dat wil er nog wel eens ingaan.

Maar hier gaat het vooral over een gezin met veel jongetjes, dat hun moeder al op jonge leeftijd kwijt raakt en dan te maken krijgt met een stiefmoeder. Ja, en hoe dan later de meesten van die jongetjes zich over de wereld verspreiden en de kinderen van die jongens zonder elkaar te kennen opgroeien en dat er dan één van die kinderen, kleinkinderen dus van die oorspronkelijke familie hier zo goed als moeder ziel alleen achtergelaten is en onverschillig ook geworden voor de verhalen van de familie waaruit zij voortsproot.
Maar dan is er dat joodse babytje dat een boek open doet over haar redding, want zij bevond zich in de oorlog temidden van die jongetjes. En dan door de publicatie van dat boekje wordt dat achtgelaten kleinkind als het ware toch weer bij de over de wereld verspreide familie getrokken.
Ik vind dat dan wel mooi.
Deed me zelf even denken aan mijn hond, hoe die in een droom op een vlotje zittend temidden van grote olie tankers in zijn eentje de brokstukken van het zinkende schip van mijn gezin na mijn scheiding trachtte bij elkaar te houden.

In de belevenis van die joodse vrouw, de schrijfster van het boekje en het hier boven genoemde oorspronkelijke babytje lijkt dat gezin van weleer in weerwil van de werkelijkheid nog als een baken in de branding van het leven overeind te staan

Hoe ik daar dan bij betrokken raakte? Ach ja, dat gaat dan tegenwoordig via het Googlelen. En dat is dan ook weer iets wat mij genoegen doet. Blijkt dan vervolgens ook nog eens dat mijn zuster ws. met dat babytje indertijd  in de kinderwagen heeft gewandeld, waardoor de geschiedenis van die familie het mijne benaderd.

Mijn hoofd slaat van dat soort dingen nogal eens op hol. Vandaar dat ik het van me afschrijf om het enigszins een plaats te geven.

Nu zien hoe dit boven genoemde boek te bemachtigen.  De titel is: “You are not allowed to shoot me” geschreven door Jochebed Katan.

HJR (25-1-’16)
—–

2 thoughts on “Joods babytje

Geef een reactie

