Olga

Ter nagedachtenis van …..

Heb haar niet gekend. Hoorde na haar dood pas van haar. Ze werd gemist en herinnerd en vaak tussendoor genoemd. Over de oorzaak van haar dood werd niet echt gerept. Wel dat ze zo gezellig was. Als zij binnen kwam, werd het vrolijk.

Wat moest ik met die gegevens, anders dan het aanhoren? Ik kon me er zo weinig bij voorstellen. Met Balletdanseressen had ik ook niét veel. Het drama had zich ver buiten mijn gezichtsveld voltrokken. Ze was ook nog erg jong geweest.

Voor het eerst las ik van haar in Willem Nijholts “Brieven aan Hella”. Ik whatsappte het meteen door aan broerlief en schoonzus. En nu weer, nadat gisteren ze bij “jinek” ten tonele werd opgevoerd.  Er is een boek over haar verschenen. Daar ben ik blij om. Wordt ze toch weer even aan de vergetelheid ontrukt.

Olga de Haas dus,

de “Amy Winehouse van de balletwereld”. Een meisje uit Amsterdam.

HJR (26-1-’16).

—–

 

Geef een reactie

