Arnhem

Ik was blij gisteren met het zo veel betere weer. Heb genoten van Sonsbeek. Toen zat ik daar in even zo een andere wereld op de trap van het Lorentz Monument.

Nog opzoeken wat hij daar deed. Kende hem eigenlijk alleen van het lyceum in Haarlem.

(Hij was geboren in Arnhem en groeide er op. Later woonde hij in Haarlem en Leiden neem ik aan, waar hij studeerde en hoogleraar was. Lorentz dus. Het monument onlangs gerestaureerd en teruggeplaatst.)

Had daarvoor op het terras een bijzonder contact gehad met een man die daar ook was neergestreken. Jammer dat zo iemand dan niet voor mij behouden kan worden. Na zijn biertje stond hij weer op en ging huiswaarts. Kwam van zijn werk in Utrecht. Maar goed, de herinnering zal nog wel een tijdje blijven. Het was echt een prettig praten met hem geweest. 

De reden van mijn tochtje daar naar toe, bleek nogal om een in mijn ogen merkwaardige aangelegenheid te gaan. Eventjes nog wel leuk gesproken met een vrouw, maar toen het volliep met andere mensen….Het betrof een boekpromotie, waarbij Maria Genova het een en ander mee van doen zou hebben. 

Een gevoel van “Wat doe ik hier”. Ik was duidelijk de oudste te midden van vnl. jongelui. Achteraf deed het me wat denken aan een scene uit de Roman van Thomas Rosenboom, de Rode Loper”. Heel bevreemdend nl. Genodigden via Facebook dus en mogelijk andere social media (ik las het op twitter). Ik zag er natuurlijk ook zo anders uit en stukken ouder.  

Allereerst hadden ze mij al gezegd dat het alleen voor genodigden was….? Vervolgens toen ik om een kopje koffie vroeg, dat het een besloten aangelegenheid betrof….

Nou ja, “ik kon wel wachten” en nestelde me op het terras, waar ik eerder al mijn tosti en biertje genuttigd had. Hoe zo genodigden?, Hoezo besloten? Ik werd er al bij voorbaat enigszins van buiten gesloten, m.u.v het drietal, dat net als ik aan de vroege kant was. Die hadden wel wat te drinken gekregen….? Maar met die vrouw raakte ik al direct in gesprek over, wat zij daar kwam doen, nl. i.v.m. haar boek dat zij binnenkort zou uitbrengen, via die Maria ook, met als onderwerp, haar werken als verpleegster in Saoedie Arabië. Nogal wat raakpunten aanvankelijk. 

Nou ja, ik kreeg waar ik voor kwam, nl enigszins een antwoord op “wie is die “ Maria?” plus toen ze met drankjes rond gingen kreeg ook ik een fors glas droge witte wijn. Die Maria Genova (was sinds kort met haar bevriend op Facebook, maar al heel lang elkaar volgend op Twitter), inderdaad een fenomeen. Prachtig mens, aardig en capabel. Alleen inderdaad niet mijn stijl van leven, noch van zijn. Die lezing niks over het onderwerp à la het tv. programma “boeken”, nee louter ging het volgens mij om het verkoop praatje en niet dieper ingaand op het aspect suicide en daar de bijkomende zware zaken van, wel over hoe je schrijven moest, en…hoe je dat kon leren….en hier kwam een akelig element om de hoek kijken….”als het maar verkoopbaar is”. En verre van mijn “genre” boeken, vrees ik ook. Voelde dat ik er weg moest. Ben voortijdig weer vertrokken. Had per slot nog een flinke reis ook voor de boeg.

Enfin, het ging er om een doel voor mijn reisje te hebben, om me uit huis te lokken, wat me steeds lastiger afgaat, maar waar ik éenmaal en route toch altijd weer enorm van geniet. 

Nou ja, had ook nogal opgezien tegen een ingewikkeld reizen, over Utrecht, waar alles in ongerede was, maar de “Valleilijn” bood uitkomst via Ede/Wageningen. Bleek prima verbinding. Leuk om zoiets te ontdekken. Ben tegenwoordig al zo gauw ergens opgetogen over, “een oude vrouwen hand is gauw gevuld”. Maar inderdaad na afloop ook dit keer weer volledig afgepeigerd. Dus of er ooit nog eens een bezoekje aan Arnhem in zal zitten, met iemand afspreken  bij “Aan de Beek” op die Zijpendaalseweg? Wie weet, ’t zou leuk zijn, maar de tijd gaat hard en er is altijd meer te doen.

Had eigenlijk Arnhem de laatste jaren steeds gemeden vanwege de eindeloze opbrekerij rond het station. Nu is het er klaar, maar heb alleen nog maar een beeld van de ene kant van het station, naar het Sonsbeek park toe, van de andere kant van, naar de stad toe, heb ik nog geen idee. Ik zie wel wat of er in de toekomst nog van komt.

HJR

Geef een reactie

