Oud vrouwtje

Oud vrouwtje,

Vertelde aan Maria vanmiddag, iets over hoe het tussen mij en mijn zuster was. Van Maria en haar zuster zou er een toneelstuk kunnen worden opgevoerd: twee oude dames van over de negentig. Zij verhaalde hoe het bij haar gistermiddag weer was gegaan.

Twee oude dames met verschillende karakters en verschillende levens en nu op het laatst weer, naast elkaar wonend, als buren verenigd. Het vraagt van Maria te veel inzicht en begrip om het gedrag van haar zuster enigszins te kunnen snappen en er dan ook niet steeds zo van slag door te geraken. Doorgaan zal ze, want ze houdt van haar zuster. Haar zuster vergeet de voorvallen sowieso, en bij haar verdwijnen ze ook steeds weer naar de achtergrond van alledag. Ze deed haar hele leven wat haar oudere zuster zei, dat wel. Maar die was wel altijd lief voor haar. Nu lijken ze in een continue strijd om het gelijk te zijn verwikkeld, met aan beide kanten hun eigen “hoe ’t zit en hoort” aan elkaar opeisend.

Van mijn zuster en mij zou er geen klucht kunnen worden opgevoerd. Daar zouden te weinig woorden bij vallen. Hooguit twee kemphanen die uit het niets plotseling even tegen elkaar in zouden gaan staan krijsen.

Ik vertelde hoe of mijn zusje mij als een “oud vrouwtje” een keer had beschreven. Gek, hoe of ik dat nog weet en zelfs nog voel:

Ik was zes jaar en zat in de eerste, zij in de zesde klas. We waren al wel net in de “nieuwe” school. Van de “oude Pen” herinner ik me alleen de eerste dag, hoe of we daar voor de deur hadden staan wachten en Aukje en Carla daar met hun lange blonde vlechten indruk op me maakten. En verder hoe of ze me niet de kans hadden gegeven het abc te laten horen, iets wat ik verwacht had, dat men op school wel aan ons zou vragen.

Nee, ik liep toen op het pad langs de lokalen. In mijn eentje. Ik had mijn jas aan, ’n donkere en mijn capuchon op. De eerste klas ging eerder uit. Oudere leerlingen hadden nog les. Keek ik of ik mijn zusje zag? Of mijn broertje? Ik weet het niet meer. Ik liep er gewoon naar huis.

Later thuis liet mijn zus weten me gezien te hebben. Ik denk dat er ook anderen waren die dat toen hoorden: ……“ze zag er uit als een oud vrouwtje”.

——

HJR (20-6-’16)

Geef een reactie

