Martin en Oopjen

Pendant_portraits_of_Maerten_Soolmans_and_Oopjen_Coppit.jpeg

Wat een schilderij zoal niet vertellen kan.

Het gaat hier om twee schilderijen uit de 17-de eeuw van Rembrandt.                                       Ze werden onlangs door het Louvre en het Rijksmuseum gezamenlijk aangekocht uit particulier bezit.

Taco Dibbits de nieuwe directeur van het Rijks museum legt uit waarom deze schilderijen zo bijzonder zijn.

http://www.npo.nl/dwdd-summerschool/24-06-2016

Mijn aandacht werd op dit programma gevestigd door wat heen en weer “gepraat” erover op twitter. Ook Taco werd daarbij bekritiseerd. Iemand onder de twitteraars, wiens smaak ik acht, had er geboeid naar gekeken, een ander had het programma op tv. juist saai gevonden. Ik kon het op uitzending gemist gemakkelijk te voorschijn halen.

Het was een bijzonder aardig “college” vond ik. Tijdens het kijken en luisteren vroeg ik me tegelijkertijd af wat mij er dan zo aan boeide. Besefte dat als het bij mij maar over mensen gaat ik al gauw geïnteresseerd ben. En als er dan met de blik en het begrip van nu naar vroeger wordt gekeken, dan raak ik nog meer enthousiast.

En verder als een schilderij wordt uitgelegd is dat zeker ook aan mij besteed, omdat ik zelf meestal niet goed weet waar dan naar te moeten kijken. Aan de buitenkant zie je er ook vaak veel, niet aan af. Ik weet dan om te beginnen niet wie die mensen zijn, of ze belangrijk waren en….wat voor een stel. Nou, over dat laatste kreeg ik niets te horen. Oopjen was, ook in de ogen van Taco niet mooi, maar wel teder misschien, gezien dat “voetje en dat handje”…? Maar waar zou Martin dan voor gevallen zijn? Geld kan natuurlijk ook altijd een rol gespeeld hebben, komt dan vanuit mijn scepticisme naar boven. Maar ik mag hopen dat hij voor de beminnelijkheid van Oopjen’s karakter koos. Vernam wel het één en ander over hun familie, wat hij eerst deed en zij. Over hun relatie met Rembrandt ook. Hoe Martin vermoedelijk Rembrandt al gekend heeft vanuit Leiden en ook hoe ze later in Amsterdam bij elkaar in de buurt woonden en dat Oopjen waarschijnlijk met Saskia bevriend was. En hoe ze woonden in die eigenlijk wel kleine huizen? Leuk toch om daar dan iemand over te horen vertellen? Ook gaf Taco er uitleg over waarom deze schilderijen de aankoop ervan zo waard waren geweest.

Toch bleef dat “saai” van die ene onbekende twitteraar me dwars zitten. Ik kom dat ook tegen in mijn directe omgeving: mijn kinderen, mijn woongroep’s genoten. Ik voel me dan alleen, niet gestimuleerd, laat staan geïnspireerd en daardoor komt er ook iets teleurgesteld’s over me. “Smaken verschillen” was het antwoord van die twitteraar op mijn commentaar en vraag erover. Ik weet niet of daarmee “de kous af is”. Ik denk ook dat niet alleen opleiding, ook omgeving, de tijd(geest) en de ruimte in je hoofd ervoor, mede bepalen in hoeverre je een programma als dit weet te waarderen. En misschien dat het aantal levensjaren ook nog een rol speelt om iets dergelijks hoger te kunnen aanslaan dan alleen maar saai.

Valt daar wat voor of tegen te doen?

Vast wel, maar niet tussen vandaag en morgen.

—–

HJR (juni 2016)

Geef een reactie

