Europa

 

@Anarchiel, wie ben je? Ik lees er anarchie in. Ben je man of vrouw? Oud of jong?

Over de EU dus. Je wilt ze een nekschot geven. Je bent kennelijk boos. Je wil de EU om zeep helpen. Waarom?
Je bent de mening toegedaan, dat de EU niet voor jou, zelfs evenmin voor mij bedoeld is.

Ik vond dat je onzin uitkraamde en nu wil jij van mij weten, waarom ik dat zei, waarop mijn visie op de EU gebaseerd is? Mijn visie onderbouwen? En die stel je dan nog op prijs ook?

Nou ja, ik vind het een hele lastige aangelegenheid, dat zeker. En van mijn kant klets ik wat dit aangaat ook behoorlijk uit mijn nek. Veel heeft er ook met economie te maken. Daar weet ik niets van.
Maar ik ben veel minder wantrouwend dan jij. Of dat gerechtvaardigd is weet ik niet. Is een kwestie van instelling. Ik voel me niet zo gauw tekort gedaan. We hebben het economisch ontzettend goed gehad. Nu gaat het minder. Ligt dat aan de EU? Of aan onze potverteerders mentaliteit van weleer of heeft het met de wereld economie te maken? De toekomst van de EU lijkt op het spel te staan, evenals de toestand in de wereld. De situatie is zorgelijk en heel ingewikkeld. Ik weet niet wat de EU allemaal verweten moet worden. Ik  beschik zeker niet over de juiste informatie.

Maar terug gaand naar het uitgangspunt van de EU, dat was behoorlijk idealistisch, het geen ik alleen maar zou hebben kunnen onderschrijven. Ik volgde het niet echt. Als velen liep ik achter de feiten aan. Doe dat nog steeds. Veel hebben ze indertijd over het hoofd gezien, niet aan gedacht of zelfs voor mogelijk gehouden. Ja, en dan zitten we nu met vele “gebakken peren”. Er verandert ook veel. Komt dat door de EU?

Ik vind zelf dat we door moeten gaan op de ingeslagen weg. We kunnen wel hervormen of ombuigen, maar gewoon stoppen(nekschot) of omdraaien en terugkeren lijkt mij een onnatuurlijke manoeuvre. Heel Europa kan uiteindelijk steeds meer aan kracht verliezen en zichzelf oplossen. De kans is groot dat dat gaat gebeuren. Dan nemen anderen het hier verder over, Russen, Arabieren, Turken, Chinezen….? Dat zou ik betreuren.
We hebben hier in de zgn. Westerse regionen veel wat de moeite waard is om te behouden, denk aan onze normen en waarden, maar ook onze manier van leven. Ons peil van ontwikkeling was en is nog steeds behoorlijk hoog. Maar veel is er ook veranderd en zijn we kwijt geraakt. We zitten nu met de EU erg op een dood spoor. Er is verwarring alom. Ik zou het jammer vinden als het ons hier met elkaar niet lukt om dat weer vlot te trekken. Dat het momenteel moeilijk gaat is voor mij geen reden om er dan maar mee op te houden.

Dat de EU er niet voor ons gewone mensen zou zijn, daar geloof ik niet in. Dat vind ik onzin geklets. Die lui daar hebben als, weliswaar goed ervoor betaald wordende lieden, echt wel het beste met ons mensen voor en ze bedenken echt de best mogelijke scenario’s voor ons, ook al herkennen wij die dan vaak niet, lijken ze onbegrijpelijk en vallen ze ook nogal eens verkeerd uit. Maar het gaat in zijn totaliteit echt wel om ons allemaal, daar ben ik van overtuigd. Alleen is er vermoedelijk ook wel veel onderling getouwtrek tussen de verschillende partijen en landen.

Dat je kritiek hebt op de EU, kan ik in meevoelen. Ik vind het wel de moeite waard om te proberen er met elkaar wat van te maken. Zou wel vaak af en toe wat uitleg willen, maar of ik dan weer tijd heb om er op dat moment naar te luisteren?

Meer heb ik er niet over te zeggen. Van onderbouwing is geen sprake. Je schreef het ook al, iedereen heeft recht op zijn eigen mening. We hebben allemaal onze verschillende achtergronden en situaties van waaruit we redeneren. Indien gewenst kun je jouw verhaal mij ook kenbaar maken. Ik vind vooral dat we in het algemeen naar elkaar moeten proberen te luisteren. En niet met “one-liners” de politiek willen verslaan. Er zitten overal meerdere kanten aan.

Zo ongeveer dan,
Groeten, Hanneke

Geef een reactie

