Bergen

 

“Hier scheen het geluk bereikbaar”

Mijn tripje naar Bergen heeft even de zinnen verzet. Ik was er van maandag tot donderdag, dus 3 nachten. Ik heb het echt heerlijk gehad. Bergen blijkt ook een ontzettend leuke plaats, veel restaurantjes, winkeltjes en een ontzettend mooie en uitgestrekte natuur. Het was er heerlijk fietsen. Gek hoe ik er eigenlijk nooit eerder naar getaald heb om er ooit eens naar toe te gaan. Ik wist dat het vroeger een kunstenaarsdorp geweest was. Maar ja, dat was vroeger. Betekende toch niet dat er nu nog steeds van allerlei te beleven zou zijn? Er lopen inderdaad nogal veel mensen rond, inwoners en toeristen. Met elkaar zorgen die ook wel voor een plezierige sfeer. Het oogt ook behoorlijk welvarend, maar niet zoals in Wassenaar, Aerdenhout of Bloemendaal, alhoewel de stijl der huizen me wel aan vroeger doen denken. Het dorp lijkt ook erg op Laren, ook van oudsher een kunstenaarsdorp.

Maar ik ken er uiteraard niemand en loop er aanvankelijk ietwat verloren rond en ben er naar mezelf op zoek. Wat doe ik hier en wat wil ik?

Nou ja, nu wil ik graag altijd weten waar wat is en hoe er dan te komen, zodat ik ook daar wel al gauw weer een behoorlijk druk leven heb. Ik heb per fiets een stuk van de omgeving verkend. Een heerlijk gebied om doorheen te gaan. Duidelijk is dat om er even een tijdje tussenuit te zijn, ik daarvoor echt niet zo ver de wereld meer in hoef.

Ik bofte met mijn b&b. Dat kan je natuurlijk nooit helemaal van te voren bepalen. Maar het was niet echt ver lopen vanaf de bushalte, de b&b mevrouw was erg hartelijk en behulpzaam. Ook was er nog een vriendelijk echtpaar, met wie ik fijn heb kunnen praten. Dat is natuurlijk een enorme bof.

Het zinnetje van J.C. Bloem: “Hier scheen het Geluk bereikbaar”, hing ergens tegenover de b&b. Het sprak me aan en had ook wel iets toepasselijks voor mij op dat moment, omdat ik het in zijn totaliteit er zo getroffen had.

Het voelde, zo lopend door de plaats alsof er veel mensen me daar waren voorgegaan, bijzondere mensen. Adriaan Roland Holst b.v had er gewoond. Vandaar dit standbeeld van hem bij de ruïne.

Maar ook ademde het een sfeer nog uit de generatie van mijn ouders en grootouders.

Wat gebeurtenissen in de geschiedenis betreft is het vast voor mij de moeite waard om daar wat meer over te achterhalen als ik er nog eens naar toe ga.

Er is nogal gevochten, de Russen en Engelsen tegen de Fransen, Napoleon zou er ook overnacht hebben. Er is een gelegenheid die naar hem, “de fransman” wordt genoemd en er is een Russen monument. Ja Bergen is fraai, i.t.t. tot Bergen aan zee, dat stelde me teleur. Geen boulevard, en een voor mij moeilijk toegankelijk strand.

Daar blijkt dan ook in de 2-de wereld oorlog veel kapot gegaan te zijn door gevechten. Alleen het zgn. Vredeskerkje bleef toen overeind.

Met Hannie, toen die woensdag kwam maakte ik dezelfde fietstocht als de dag ervoor om niet voor verassingen te komen staan. Na haar bezoekje aan haar broer daar ter plaatse, gingen we s’avonds nog gezellig eten in restaurant Fabels, ook bij ruïne. Dat restaurant bleek achteraf nogal gerenommeerd.

De volgende dag en laatste ochtend voor mijn vertrek ging ik nog even naar museum Kranenburg. Ook weer een bezoekje meer dan waard en voor de tuin er rondom zou ik ook nog best een keertje terug kunnen komen.

Ik zie wel wat het worden zal. Voorlopig kan ik weer even teren op wat leuke ervaringen.

HJR (22-7-’16)

 

Geef een reactie

