“Suum Cuique”

Vrijheid, gelijkheid en broederschap

Het gaat mij nu om die gelijkheid. Hoe daar vaak zo verschillend en naar mijn idee onjuist tegenaan gekeken wordt. Wat gelijk, hoezo gelijk? Verscheidenheid voert de boventoon. Gelijkheid in materieel opzicht bestaat niet, hooguit op het punt van de “eenheidsworst”. Het communisme had het nog in zijn ideologische vaandel staan, maar dat bleek allesbehalve levensvatbaar.

De onderdanen gelijk behandelen?, Ja, Ze ook van evenveel geld voorzien?, Nee. Behoeften verschillen, prestaties eveneens. Net zo verschilt men in leeftijd van elkaar en ook in aanleg, aard, gezondheid en leef/woonsituatie.

Dit geldt ook voor omstandigheden in gezinnen. Het begint al met de plaats van het kind daarin, ben je de oudste, de jongste of de middelste? Hoeveel jaar zit er tussen elk kind? Hoe verschillen zij in aard, aanleg, uiterlijk en verder?

Ik vond het normaal dat mijn vijf jaar oudere zusje spectaculairdere cadeau’s kreeg dan ik. “Mijn tijd” zou ook eens komen, ook al zou ik nooit gelijk aan haar worden.

Het betreft dus die behandeling, de mate van al of niet identieke en desgewenst specifieke aandacht. Die zou daarop gericht moeten zijn, maar helaas, heeft men als ouder ook vaak zijn voorkeuren. De ouder staat vanuit de maatschappij zelf wisselend onder druk en schiet in zijn zorg voor zijn kroost nogal eens te kort. Soms zit het een gezin mee, soms is er tegenslag.

1789 franse revolutie:

vrijheid: culturele vrijheid 

gelijkheid: rechtsgelijkheid

broederschap: economische solidariteit

Maar wat de gelijkheid betreft in het hier boven genoemde uitgangspunt, gaat het over de rechtspleging, op het op dezelfde manier van beoordelen van elke persoon over wie recht gesproken moet worden. Het heeft dus totaal niet te maken dat iedereen evenveel geld moet krijgen of op een zelfde wijze moet kunnen leven. Ik vind dat dat de mensheid duidelijk gemaakt zou moeten worden. Vooral omdat ook politieke partijen daar naar mijn idee evenmin altijd even helder in zijn. We hoeven echt niet allemaal die auto die den Uyl ons toebedacht. De materie wordt als maatstaf gehanteerd als hoogst bereikbare goed. Nou ja…..

Gelijke kansen voor iedereen is onhaalbaar, vanwege de verschillen. Is dat oneerlijk? Betreurenswaardig is het wel.

Sowieso is het ontzettend ongelijk verdeeld in de wereld. We hebben er in onze naoorlogse jaren in het westen veel aan gedaan om het nodige recht te trekken. We hebben ook ontzettend ons boetekleed aangetrokken om ons te verontschuldigen voor ons gedrag in de vele decennia ervoor en vervolgens, mogelijk los daarvan, de rest van de wereld op te trekken naar onze westerse levensstandaard. Dat heeft zo blijkt inmiddels, verre van het gewenste resultaat opgeleverd.

Weinig werd er rekening gehouden met wat de landen konden en wilden. Weinig zagen we ook het belang daarvan in, zo zeer als we overtuigd waren dat wat ons voor ogen stond als het enige nastrevenswaardige was.

Zo kan ik me herinneren dat ik dacht dat ik pas me a.h.w. over kon geven aan een zgn. dolce far niente, de Honger in Afrika tot het verleden zou moeten behoren. Niet dat ik daar veel werk of zo aan verrichtte, en evenmin veel geld voor doneerde, maar toch zette ik kwa sympathie mijn schouders a.h.w. onder dit door anderen gedragen “project”. Ook ik keek tegen allerlei in de wereld met mijn westerse blik, ook al had ik reeds andere volkeren van zeer nabij een tijd lang meegemaakt en was ik al enigszins afgeweken van onze westerse manier van kijken.

Te ver gaande bemoeizucht wordt ons nu, helaas wel terecht verweten.

Enfin, waar wil ik heen met mijn betoog? Dat we niet moeten focussen op dat gelijk op het materiële vlak. Dat was mijn uitgangspunt en daar ligt ook mijn conclusie. Dat we om te beginnen ons moeten realiseren hoe we verschillen in aard, aanleg en situatie.

Maar ik moet zeggen dat ook ik het betreur dat het ene groepje kleinkinderen van mij het in materieel opzicht veel slechter heeft getroffen dan het andere en dat ook ik me nog onvoldoende heb geëvolueerd mbt. die hier ook door mij ongewenste ongelijkheid.

Kan ook zeggen dat ik meer dan tevreden ben met mijn eigen leefsituatie, kwa materie dan. Daarnaast blijft er voor mij nog heel veel te wensen over, alleen heeft dat absoluut helemaal niets met materie te maken, wel met relaties, gezondheid, en vrede.

——

HJR (13-8-’16).

Van Leo leerde ik het “Suum Cuique” of te wel “to each his own”.

Geef een reactie

