Rondom “de slag bij Otterlo”

Toen ik haar vertelde waar ik naar toe ging, bracht haar dat direct in herinnering die keer dat zij daar was. In maart 1945 was ze er beland op “hongertocht”. Ze waren vanuit Amsterdam gekomen. In de school konden ze slapen. Ze was samen met een nicht vertrokken, maar die was haar vooruit gelopen. Zij had vanwege de blaren aan haar voeten nauwelijks meer vooruit gekund. Maar éénmaal ter plekke konden die er worden door geprikt. Er werd hen ook een paardedeken gegeven om onder te kunnen slapen. Het was koud, één deken was te weinig. Een vreemd meisje stelde voor, om samen onder twee dekens te gaan liggen.

Ze werden echter gewekt. Ze zouden allemaal een boterham krijgen, maar daarna moesten ze ieder maar weer naar huis, want het front was in beweging. En dat deden ze toen. De hongertocht had niets opgeleverd, slechts als herinneing bleef hij in de gedachten van Thea bewaard. Ze keerde nooit meer naar dat plaatsje terug.

ik ging op zoek naar een ansichtkaart om haar te sturen. Maar die zijn uit de tijd. Toen maar wat foto’s gemaakt. Hieronder ziet u ze. Een paar stuurde ik via de whatsapp naar Thea’s dochter.

Het verhaal van Thea bleek helemaal te kloppen. Op 16 en 17 april ’45 hadden er de laatste gevechten plaatsgevonden. De duitsers trokken zich richting het oosten lopend, terug. Bij Otterlo kwamen ze toen geallieerden tegen en gingen ze toch nog met elkaar in gevecht. Het was inderdaad nog geen bevrijding toen. Die zou nog een paar weken op zich laten wachten. Zelf was ik al wel weer met mijn familie in ons oude huis, waar ik een paar dagen daarvoor mijn zesde verjaardag had gevierd. Er liepen bij ons ook nog wat duitses rond. De Canadezen stonden er an te komen. Thea was toen, net als mijn oudste broer, al 18.

en dan die Canadezen weer even op die foto’s te zien, vooral van hen die niet meer naar huis hadden gekund. Altijd goed om af en toe daar even bij stil te staan. Het emotioneert me ook altijd. En….. aan die mannen heb ik mijn blijvende goede herinneringen.

HJR. (20-8-’16)

DELEN:
TwitterFacebook2

Bewerken

Geef een reactie

