“Handtekeningen” boekje

Toen we bevrijd waren in mei ’45 zaten we weer in ons eigen huis in Bloemendaal. De hongerwinter waren we geëvacueerd geweest naar Haarlem. Er was toen rekening gehouden met de mogelijkheid dat ook daar een invasie van de gealieerden zou plaats vinden.

Ik ging weer naar school. In het gebouw van de Hartelust mulo zaten onze bevrijders. Vanuit mijn kleuter school kwam ik daarlangs. De soldaten waren bij mij, hoe klein ik ook was erg in trek. Hoe ik er toe kwam om hun handtekeningen te vragen weet ik niet. Ik neem aan dat ik anderen daarin nadeed, mijn oudere broertje of zusje misschien. Ik kan me dat niet meer herinneren. Ik hoorde hen daar later ook nooit over. Maar dat handtekeningen boekje heb ik mijn hele leven bewaard. Zie hier het bewijs:

fullsizeoutput_20ed

– handtekeningen-boekje-bevrijding

– %22handtekeninen%

De namen zijn niet allemaal zo goed meer te lezen. Ook wel grappig die tekeningetjes en namen van filmsterren en stripfiguren. Ook staat ergens, “kom maar terug als je achttien bent”. Later heb ik in Canada, bij een oorlog’s monument hen een ogenblik herdacht. De meesten van die knullen waren toen mogelijk ook al overleden.

In deze blog ter nagedachtenis aan hen, vereeuwig ik ze ook een beetje.

HJR (9-11-’16)

——

Geef een reactie

