’n lastige kwestie

Inënterij betreffend

Wanneer het begon, weet ik niet zo goed meer, in elk geval toen die inënterij aan bod kwam. “Wat krijgen we nou in vredesnaam”? vroeg ik me af. Met de andere “partij” in de oppositie, leek het mij het verstandigst om me verder koest te houden. Had ik het gevecht moeten aangaan, had ik het hoger op moeten spelen? Ik wist toen al dat ik aan het kortste eind zou trekken, zonde toch van alle energie er aan besteed? Bovendien ik had die energie ook niet.

Maar uiteindelijk ging het wel om het belang van de kleinkinderen, de mijne dan in dit geval. De machtsstrijd met de “ex”, leek zich toen mede te verplaatsen naar de dochter. Daar was ik verre nog op voorbereid. Ik snapte bovendien ook wel een beetje waarom iemand bezwaren tegen die inenting zou kunnen hebben. Ik geloof ook wel dat je kind er schade van kàn ondervinden. Maar ik zou zelf het risico nooit hebben durven nemen door die inenting niet te laten gebeuren, omdat je kind dan  zijn of haar hele verdere leven meer risico loopt. Stel ze gaan later reizen dacht ik toen, voor werk en of plezier….? En nu, met al die vluchtelingen hier….. Maar ja, als je het afzet tegen de, nou ja, de eeuwigheid is wel een heel lang shot, maar,….hoe lang kan men met zoiets als deze preventieve zorg doorgaan…? Hoe lang is zo een vaccin werkzaam? ’n Kwestie van veel voor’s en tegen’s en onduidelijkheden dus.

De westerse samenleving hebben we redelijk immuun gemaakt voor een aantal ziektes. Daar profiteren de kinderen die niet ingeënt zijn nu van. Ik kan me voorstellen dat ouders in zekere zin lak hebben aan het algemene nut en het belang van hun eigen kind sowieso voorop stellen. Het is al met al, als je het goed beschouwd lastig om hier tot een eenduidend en weloverwogen besluit te komen. Ze hebben het ook nooit aan ouders voorgelegd, noch hen er erg duidelijk over geïnformeerd, dat realiseer ik me pas nu. Ik hield me koest omdat ik alle voors en tegens onmogelijk met dochterlief toen dacht te kunnen bespreken. Ik dacht ook toen dat het voor Niekie, jong als ze nog was, een veel te ingewikkelde zaak was. Een inzicht gevend gesprek zou onmogelijk zijn geweest, zeker met, heel onverantwoordelijk, Pa en partner ook nog op de achtergrond van invloed.

——–

HJR (23-11-’16).

Geef een reactie

