Een laatste eerbetoon aan Rico

1998-2013

Haalde hem op 22 december 1998 in Varsseveld bij de fokker Jan Albers. Het betrof een Welsh Terriër geboren op 24 oktober. Zijn ouders, “The Great Pretender en Welsh Queen” beloofden een adelijk heerschap. Het was wel even wennen voor ons beiden, hij uit het nest en ik onbekend met de gewoontes en het gedrag van een pup.

Maar, ik had weer wat te doen en gezelschap in huis. Ook kwam ik nu vaker buiten, in beweging en meer aan mijn trek wat betreft mijn behoefte tot kletsen, in dit geval met andere honden bezitters.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

De dia presentatie van de foto’s spreekt voor zich.

——-

Hier slechts alleen nog enkele bijzonderheden:

Woonplekken betroffen allereerst Sassenheim (1998 – 2003)

Vervolgens ging ik naar de Veluwe, waar ik met Rico een stacaravan betrok. Van daaruit vond ik later nog een flat in Amersfoort. Vanaf 2004 wisselden we telkens van woonplek. De plekken waren met de auto een half uur van elkaar verwijderd.

In 2013 ging Rico dood, een jaar daarna verkocht ik de caravan.

Ik was een aantal jaar lid van de vereniging van  Welsh Terriers.

Via hen heb ik enigszins leren trimmen, een kwestie van bij houden van zijn vacht. Twee keer per jaar liet ik dit vakkundig doen.

Volgde ook een tijdje honden training. Rico gedroeg zich er zichtbaar als het braafste hondje uit de klas. Hij heeft er best iets van opgestoken en ik ook. Achteraf hadden we daar langer naar toe moeten gaan. De leidster waarschuwde me al met een “mevrouw, daar krijgt u later last mee”. Wat ik me toen natuurlijk niet kon voorstellen, zo schattig als hij in het begin was. Dat werd later wel anders. Ik heb wel ingezien dat het het verstandigst is als je eerst met een hond begint en dan pas aan kinderen. Want hoe belangrijk is het niet dat je bij beiden duidelijk bent en consequent en…..overwicht durft uit te stralen.

Een keer deed ik mee aan een welsh terrier show. Stelde niet echt iets voor, maar het was in Leiden toen, dus dichtbij. En twee keer nam ik deel aan zo’n land-dag. Leuk om allemaal van die zelfde hondjes bij elkaar te zien. Maar Rico was niet goed te handhaven in zo’n groep, vandaar dat ik er na een paar keer van afzag.

En…Rogier Boer was in “Sassem” een vaste uitlaat oppas, voor als ik moest werken. Heel fijn. 

Ging ik met vakantie, dan ging Rico naar een asiel. Vanuit Amersfoort was dat vnl “de Sierkamp” in Barneveld. Ik zocht ook wel naar adressen bij mensen thuis, maar daar was moeilijk aan te komen, vooral ook omdat Rico een beetje een verwend hondje was en nogal wat gebruiksaanwijzingen had.

m.b.t. de overdracht: 1. bijzonderheden-m-b-t-overdracht                                                          2. bijzonderheden-m-b-t-overdracht-2                       3. bijzonderheden-m-b-t-overdracht

In aanwezigheid  van kleine kinderen kwam Rico op het tweede plan en moest hij ook nm.b.t. de overdracht: og eens gemuilkorfd worden. Was wel zielig natuurlijk

Met Kerst 2005, ’s avonds in het donker, na ons Kerstmaal werd Rico aangevallen door twee loslopende Labradors. Rico was aangelijnd. Mogelijk dat Rico toch ze wist te “triggeren”, maar hij werd verschrikkelijk toegetakeld. Hevig bloedend bracht ik ham allereerst naar huis en vervolgens naar de dierenarts. Hij bleef daar de nacht voor observatie. De volgende dag met de dieren ambulance naar de Universiteits-kliniek in Utrecht. Hij onderging een zware operatie: een stuk van zijn long werd verwijderd. Maar hij overleefde het gelukkig. De kosten werden gelukkig door de verzekering van de eigenaar van de labradors vergoed.

His last day:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Toen hij dood was, was dat even heel erg. 

Lees desgewenst:  afscheid-rico

en: afscheid-van-rico-vervolg

Rico werd gecremeerd in het Dierencrematorium in Naarden. Ik bracht zijn lijfje daar zelf naar toe. Twee dagen later kon ik zijn as ophalen. Ik kreeg dat in een koker mee. Na enige tijd heb ik die toen in mijn tuin in Speuld onder de rhododendron struiken  uitgestrooid.

Ik mis hem ook nu af en toe nog wel, maar,….de herinneringen blijven. Het was een goede tijd voor mij met hem. Ik hoop voor hem ook. Had zeker beter gekund.

——-

HJR (18-12-’16)

 

Geef een reactie

