Woongroep

Woongroep

Zit hier in een woongroep voor ouderen. Naar tevredenheid. Het aantal mensen ligt tussen de dertig en veertig. Er gaat wel eens iemand weg, en ook soms dood. Het zijn voor mij de gesprekjes in de wandelgangen met deze of gene, die me goed doen. Met een paar ga ik wat geregelder om. Verder hebben we onze eigen bedoening zoals dat in elk flatgebouw het geval is. Maar we kennen elkaar uiteraard van naam en vaak zelfs een beetje meer.
Als ik de mensen had mogen uitkiezen, had ik mogelijk een andere selectie toegepast. Er is ook veel verschil tussen de woongroepen, kwa gebouw, ligging en de woonplek zelf. het kan altijd beter en mooier, waar niet. Ik ben hoe dan ook tevreden. Er zijn veel andere plekken op de wereld die me heel wat onaantrekkelijker lijken. Ik vind dan ook dat ik geboft heb met deze woonplek in deze waarschijnlijk één na laatste fase van mijn leven.

Het ontstaan van deze manier van bij elkaar gaan wonen heeft m.i. meegelift met een destijds in de samenleving nieuw heersend idee over hoe anders, zo niet beter met elkaar te kunnen leven. Communes ontstonden tijdens de flowerpower en erna. Ik liet me indertijd al kort na de oorlog inspireren door verhalen over Kibboetsen in Israël. Wat me daarin nu zo aantrok, kan ik me niet goed herinneren. Op “kabouterkamp” vroeger had ik al last van heimwee, telde de dagen af dat ik weer naar huis kon. Ik was in wezen helemaal niet zo een kind dat van allerlei gemeenschappelijke acties genoot. En aan het leven in die kibboetsen blijkt ook nog wel het nodige op af te dingen, begreep ik later. Maar toch, ik blijk wel een “mensen mens”. Wat hen beweegt in welke verbanden ook, het boeit me. Hetzelfde geldt voor het individu.

Maar makkelijk is anders. Ieder verschilt van de ander kwa achtergrond, interesses, capaciteiten, eigenaardigheden en noem maar op. Over een woongroep hebben we allemaal andere ideeën, zeker als je er net bent komen wonen. Verwachtingen hieromtrent komen dikwijls niet uit. Het duurt een tijdje voordat de realiteit doordringt, waarna je pas kan beoordelen of je je er nog in vinden kunt. Zo niet, dan kan je weggaan, je terugtrekken of voor lief nemen wat het biedt.

Er zijn nogal wat woongroepen in Amersfoort, maar ook overal elders in den lande. Ze zijn verschillend. Voor de ouder wordende mens kan ik het persoonlijk zeker aanraden om er op zijn minst nota van te nemen. Maar wacht er niét te lang mee, want ben je te oud, dan zien ze je er niet graag meer komen wonen.

———

HJR (5-4-’17)

N.B: Zie ter oriëntatie op:

http://www.lvgo.nl  (landelijke vereniging gemeenschappelijk wonen van ouderen).

en vervolgens alphabetisch klikken op woonplaats.

2 thoughts on “Woongroep

  1. Mooi verhaal over de positieve en negatieve kanten van een woongroep… Ik denk er af en toe wel aan, maar in principe heb ik besloten om niet in een woongroep te gaan. Maar ja, je weet… niets zo veranderlijk als de mens. Goede raad: Niet te lang wachten want dan lukt het niet meer.

Geef een reactie

