Van school af en dan…..

ABW-TNO.
Na mijn schooltijd had ik nergens nog enig idee van. Uit huis, dat wel. Iedereen was er al weg, behalve ik. Vond een baantje in den Haag. Hoe, weet ik niet meer. Reageerde waarschijnlijk op een advertentie die ik ergens had zien staan? Er werd een “rekenares” gevraagd, bij ABW TNO, in de Haag. In de Jan Pietserszoon Coenstraat in het Bezuidenhout Kwartier. Je had er HBS B voor nodig. En er zou in Ploegendienst gewerkt worden. Dan moest ik wel op kamers. Ik solliciteerde, werd opgeroepen en aangenomen. Ik kan me nog herinneren hoe ik van ’t Staatsspoor gelopen had, zuidwaarts naar dat kantoor. Voel me daar toen ook nog zitten bij meneer Erlee, een volle, wat kale man. Ik vertelde hem ook dat ik zes, i.p.v. zeven jaar over de HBS gedaan had. Die leugen werd me nooit nagedragen, maar ik heb hem ook nooit meer herhaald.

Ik had er niet over gepiekerd om te gaan studeren. Ik was geen studie type. Ook al waren er een aantal vakken die me enigszins boeide en waar ik ook goed in was, zoals biologie en frans, maar er had zich niet iets duidelijks verder geopenbaard. Er was iemand die sociologie suggereerde, maar wat dat was, wist ik niet. Medicijnen studeren, dat kreeg zeker later iets onbereikbaar magisch. Hoe dan ook mijn moeder had al laten zien dat studeren op de universiteit nergens toe leidde, ja, om misschien een man aan de haak te slaan, maar dat vond ik een faliekant foute reden en ver beneden mijn waardigheid. En bovendien, hoe zo’n studie te betalen? Zou “handje op houden” thuis hebben betekend.
Het waren nog andere tijden, zeker vergeleken met die van mijn kinderen, die er geld voor toegestopt kregen met hun studiefinanciering.

Ik vond een zolder kamer in Voorburg, op de Laan van Leeuwestein in Voorburg, bij mevrouw (en meneer) Derksen van Angeren. Er was nog iemand daar op kamers, Cok, geloof ik dat ze heette. Die had al een vriend. Het was een huis zoals wij thuis ook min of meer hadden, een beetje mooier zelfs. Ik maakte het me er gezellig, kookte er af en toe op een plek op zolder die daarvoor was ingericht. Ik nam er een hamster voor de gezelligheid. Ik fietste naar den Haag of nam desgewenst de bus. Het begon al met Prinsjesdag. Op de Bezuidenhout reed de Gouden Koets voorbij, toen nog met Juliana erin als Koningin. Vanuit het kantoor stonden we daar aan de weg naar te kijken.
Er was een leuke groep van vrouwelijk personeel. Ik ken alle namen nog van die meisjes, jonge vrouwen die er toen werkten: Rite Geerding, Joke Slotboom, Truus Reith en noem maar op….We werkten dus in ploegendienst, de ene week vroeg beginnen, de andere week startten we ’s middags en werkten ‘savonds door. Dan kregen we een warme maaltijd opgediend. Er was een mevrouw die daar woonde met haar man, en als taak had voor dat eten te zorgen. Dat was lekker steeds. Rite stelde altijd de lijst op van wat te willen eten, slavinken met worteltjes en aardappelen, witlof,…hollandse kost dus.
Het was voor mij een leuke tijd, alleen in het werk kon ik mijn draai niet vinden. Ik moest duidelijk naar iets anders op zoek. Achteraf wel jammer, want de eerste computer werd er wel binnen gebracht. Een bakbeest van een ding dat “Zebra” heette. Het sprak me toen totaal niet aan. Begreep ook niets van wat ze mij er probeerde aan mijn verstand te brengen. Integraal rekenen, alleen het teken wat daarbij hoorde heb ik er van onthouden. Het bedrijf werkte toen nog met ponskaarten. Ik kan me die machines herinneren waar ze toen in moesten, en de lappen papier die er dan uitrolden. De grote verbanden ontgingen me totaal. Het betrof “bewerken van waarnemingsuitkomsten”. Het zei me echt helemaal geen fluit, maar vroeg het me ook totaal niet af.
Achteraf wel jammer, want hoe ver zou ik het in de ict niet gebracht kunnen hebben, als ik in die wereld zou zijn blijven hangen?

Hardop zocht ik me een ander baantje. Meneer Koenen ving dat op en briefde dat door naar de Heer Erlee. Toen mocht ik gaan. Niemand van de mede werkers heb ik ooit nog terug gezien, alleen op drie cruciale momenten wel die meneer Koenen.

HJR(6-5-’17)


 

Wordt zeer waarschijnlijk vervolgd met:

Intermezzo:

Geef een reactie

