Uitleg graag

Inenterij betreffend

Het was/is in het nieuws: ouders laten hun kinderen steeds minder inenten. Men gaat nu onderzoeken hoe of dat komt.

ikzelf zou nog steeds aan mijn kinderen die prikken willen laten geven. Ik wil mijn kind niet extra aan gevaren blootstellen en wil ook rekening houden met het algemene belang van de hier bedoelde vaccinaties.

toch blijf ik met de vraag zitten, hoe men aankijkt tegen het kunnen en moeten continueren van vaccinatie in de nabije, en vooral de verre toekomst. Schiet men erin niet te ver door? Zou die vanzelfsprekendheid van het vaccinatie programma niet ook eens tegen het licht van kritiek gehouden kunnen worden?

Ik zou uitgelegd willen hebben hoe het administreren, het realiseren en continueren van deze hele inenterij kwestie  gaat en hoe of men dat in de toekomst denkt te zullen gaan doen. Hoe leggen we het de verschillende andere landen uit, en hoe hun burgers? Want zoals wij nu bezwaren zijn gaan aantekenen, mondig als we als samenleving aan het worden zijn en inmiddels zijn, zo zullen elders ook mensen stil gaan staan bij kwesties zoals deze.

Wat is dat precies voor goedje dat we ingespoten krijgen? Hoe paternalistisch werd er in voorbije tijden niet met ons omgesprongen. Inmiddels willen we uitleg hebben en terecht. En ook willen we antwoord op onze vragen.

Ik snap dat overheden risico’s op epidemieën  willen vermeiden en dat ze daar maatregelen voor treffen. Maar hoe zit het met resistentie? Heeft het zin om zo naar die 95% norm te streven, vooral omdat dat in de toekomst misschien wel eens niet gehaald zal kunnen worden en die hele inenterij een relatief kort leven beschoren zal zijn vanwege nog meer eraan gekoppelde bezwaren.

We gaan uit van een geordende samenleving, een wonder op zich. Verbaas me er over dat alles steeds zo blijft functioneren als dat het doet. Beelden van elders doen beseffen dat die orde verre van vanzelfsprekend is. Maar zelfs daar lijkt er orde in de chaos.

De vaccinatie tegen kinderziekten is ook elders kennelijk al gewoon.

HJR (25-6-’17)

Zie ook: http://wp.me/p1DNWA-138 (’n lastige kwestie)

Geef een reactie

