Verdwaald

Gisteren op het perron een in het wit geklede, normaal verzorgde vrouw met een handbagage karretje en nog wat andere meegezeulde spullen. Ze was de hele tijd in gesprek met een vrouw van NS. Ik luisterde niet, ook al ving ik een paar woorden op. Ik kon haar er even niet bij hebben, zo zeer was ik nog gevuld met eigen dingen.
Toch is ze blijven hangen in mijn geheugen. Ze was één halte in mijn richting meegereisd. De trein ging verder en liet haar achter op een in de verlatenheid liggend perronnetje. Waar was ze op weg naar toe? De NS medewerkster had ik een andere plaats horen noemen, de andere kant op. De vrouw van het spoor was zichzelf alsmaar aan het herhalen: “hoort u me”? “Begrijpt u wat ik u zeg”? “Ik zal het u nog één keer uitleggen”. ” Misschien kunt u het opschrijven”. De vrouw zelf hoorde ik niet. Wat moest ze? Wat wilde ze? Er was iets wat niet klopte. Ze leek me verdwaald te zijn in ons stelsel van transport. Ze sprak kennelijk Nederlands, dus taal was niet het punt geweest.
Hoe oud ze was? Een jaar of 40? Maar ze leek helemaal van de wereld los geraakt. Althans zo was ze op me overgekomen en in mijn herinnering blijven hangen.

Zoiets kan natuurlijk maar zo. De bedenkers van ons wegennet en allerhande ander ’vervoer’s traject, ze menen dat het eenvoudig is, maar je moet het natuurlijk wel snappen. Een beetje weten hoe plaatsen t.o.v. elkaar liggen, de logica begrijpen die aan welk systeem dan ook, ten grondslag ligt. Kleine kinderen hebben er geen weet van, voor ouderen wordt het ook steeds lastiger en voor demente bejaarden al helemaal. Maar ook voor hen die anderszins verdwaald zijn in hun eigen geest.

Zijn ze net als de bejaarden te duur geworden voor de samenleving? Is er nog wel een vangnet voor ze of een instantie die enigszins over hen waakt en dat ook in de toekomst zal blijven doen? Ik hoop het.

Ook in de samenleving kloppen de dingen veelal niet, maar gelukkig vaak ook wel.

—————

HJR

One thought on “Verdwaald

Geef een reactie

